Sabtu, 6 April 2013

San Francisco part 1

Helloooo... dari SF.... mcm biasa, kalau sapa perasan, aku pasti ada update blog trip obersi aku every April kan?... emmm sampai lah membawa ke May... kadang2 ada yg terperuk kat dlm draft sampai the next year pun lagi ada.... aku punya sibuk nak update sampai setahun..... 

This time aku ikut hubby aku gi business partner meeting dia kat San Francisco, California.... USA.... emmmm setiap tahun memang dia akan pegi biz partner meeting tu pusing2 satu US.... tahun dpn dah tau dah kat mana.... tp emmmm rahsia lah sbb aku tak pasti lak aku nak pegi lagi ke tidak.... kang terliur lak diri sendiri yg review blog balik hehehe

Nak kena senaraikan barang2 yg aku biasa bawak ke?.. emmm tak yah lah kan? balik2 maggi in cup dan biskut2... aku terus ke citer travel aku lah yea... 

emmm hari ni adalah hari ke 2 aku kat sini.... beza masa kat sini aku rasa 16 jam... giler kentang lama nya.... di waktu aku tulis ni, korang kat msia pukul 1-30 pg Sabtu, tp aku baru pukul 10.30 pagi SF.... patutlah aku naik confuse bila aku call mak kata farah tak gi tuition kamis malam.... sebb aku ingat diorg rabu, aku selasa... rupanya diorg dah 1 day ahead dr aku..... waaaaaa banyak nya benda hilang dlm 16 jam tu kan?...

Malam sebelum berangkat abah mentua aku tidur rumah sbb diorg insist nak hantar kami ke KLIA... alhamdulillah sbb itu kira rezeki walau tak nampak besar kan?... Allah mudahkan pejalanan kami.... Mak abah aku paling setia setiap tahun aku travel ikut hubby dia akan ada tolong jaga2kan anak... tp taun ni beza sebb dulu mak ada Desi, skrg ni mak kena jaga sendiri... huhu... 

3hb April tarikh Msia... (siap tarikh msia tu..)

Flight aku ke LA adalah pada pukul 10.50 menaiki MH 92... Via Narita, Jepun. travel dlm 6 jam sampai Narita then turun dlm 1.5 jam kami naik balik flight dengan seat yg sama. Tapi semua belongings kena bawak turun... hatta sandwich ayam aku pun kena kebas...
 suami aku yg sibuk di mana2... didonlodnya semua email sebelum fly, dia review satu2 dlm flight


 makanan yg MH served dari KL to narita... ini kira lunch... economy class mkn mcm ni jelah...

sesampai je kat Narita airport, ramai lak kami jumpa Malaysian yg nak gi LA.. ada 2 anak muda yg nak gi Vegas... dia adalah ex pilot personal jet VVIP kita... aku nengok mcm logho je... tp rupanya agak kaya sbb naik business class u..... dan juga para2 academician dan para2 naib2 chanselor dr IPTA msia ni..  semua nya nak ke SF gak.... ada Apple Conf mcm tu lah.... adalah 2 org pensyarah ni beramah mesra dgn hubby aku... emmm hubby aku ni, mana2 je ada je benda nak citer dgn 'client-to-be' dia... hehehe.... kagum gak aku dgn dia dgn cara dia cuba nak pancing org utk minat dgn benda yg dia provide.... mmg biz minded tul...

Lepas tu kami sambung travel ke LA another 10 jam... huiiiii... baru dengar selama itu nak terbang aku dah terasa punggung aku leper.... sebelum terbang aku cukup jaga makan supaya tak menyusahkan aku nanti dlm flight...  Magic lak, aku langsung tak tengok movie sepanjang penerbangan.. keje aku tidurrrrrrr dan baca novel.... teruk tul.... dah terbayang teruknya aku jet lag nanti...

Hubby aku dah tempah keta untuk drive dari LA ke SF... huiiii mana tah dtg tenaga nak drive ni.... 

 Sesampaik je kat LAX kami kena cari bas ini utk ke Avis reservation ctr utk collect keta yg dah ditempah + full tank minyak... hehehe... canggih kan? siap ada bas utk amik tu belum tengok tempat keta dia lagi.. punya banyak keta...

ramai kan? dlm ramai2 ada gak terselit Malaysian sorang nak collect keta.... dasyat rakyat malaysia ni..
 ini tempat parking keta2 Avis... sebenarnya besar lagi tp tak amik semua angle
 ini keta GMC yg hubby tempah... request siap2 full tank... senang tak yah pening2 nak cari stesyen minyak kat tempat org...

 ok ready.... boleh mula pejalanan ke SF yg letaknya 500 km ahead... phewwww.... cabaran sungguh.... tapi kelakarlah mula2 nak bawak keta tu... sebb steering dia belah kiri kan.. maka kat sini ada sedikit kesukaran bila nak masuk simpang dan kuar simpang nak tukar lane... hehehe... suspens gak aku... 

apa? driving license?.... helo takkan lah nak guna lesen msia kat sana... sbb sebelum kuar dari Avis diorg mmg ada periksa driving licence sama.... 

nah... ini rupa driving licence dia yg laki aku amik sehari sebelum terbang... byr dlm RM150 kat JPJ dan dpt ini... valid till 1 year... 

ok.. meh tengok view2 sepanjang perjalanan kami... walaupun aku keje tidurrr je dlm keta, tp ada gak amik gambar.... (ishhh tiba2 lak aku jadi kaki tidur... parahhh....)... 

ingat kat Msia je ada?.. yg ini  merata2 ada Kat LA ni...

 Lane kaler kuning tu adalah utk lane laju bagi mereka yg car pool... sapa2 yg drive alone, tak boleh lalu kat sini.... kena lalu lane kedua dan ketiga...

 itu adalah laluan air... tp aku tak pasti dr mana utk sapa... i guess utk penduduk dia dr tasik kat atas tu kot...


yg putih2 tu adalah truck2 besar diorg... sepanjang perjalanan kami mmg byk sungguh truck besar2 lalu.... 


 kawasan hiway diorg berbukit bukau....




gambar atas adalah kawasan ranch / ladang diorg.... huiiiiii besar giler kawasan ladang diorg.... ladang apa?

Oren
Apple
Anggur

tapi belum ada satu pun pokok berbuah sbb baru lepas musim sejuk kan....ladang lembu pun ada..... punya banyak lembuuuuu.... pegi lah buka tingkap nak amik gambar, tu dia bauuuuuu.... perghhhhhh pening kepala busuk nya...


sunset.... cantik kan?

dlm perjalan ada byk motel2 dan Inn tak silap aku every 50 miles...diorg pakai miles/batu tak pakai KM.. dan kami singgah di satu kawasan utk beli air dan buang air.... 

Oily yg peramah tanya dia muslim ke sebb nama dia Amed rasanya... dan punya dia gembira jumpa kami, maka kami dpt fresh coffee percuma... thank you bro... 

 
 so, itu citer aku day 1 to San Francisco....


Tiada ulasan: