Isnin, 29 Ogos 2011

Sehari sebelum Raya...

Selamat Hari Raya semua kawan2 ku.... 

tahun ni turn aku raya rumah mak aku kat Gemas.... kami bergilir2 raya since kami kawin... mmg dah perjanjian sebelum kawin.... saling menghormati, maka kami tak penah bergaduh psl turn balik raya.... bukanlah kata tak ikut ckp suami, tp kami masing2 masih punyai org tua... maka, kenalah bergilir kan.... sapa2 yg baru nak kawin, baru kawin... cubalah buat mcm kami, confirm no heart feeling lah bila tiba hari raya... he he he... 

Ok nak citer, apa yg aku buat dr pagi tadi?.... hari ni dan seperti tahun2 lepas, menu kami sama jek... 

Rendang Ayam.... yg ini mmg gempak giler banyak nya... adik badik 3 org, cucu2 mak kami ada 6 jek.... menantu mak kami ada 3 jek... tp ayam rendang kami 6 hekor.... korang leh tak imagine betapa byk nya rendang ayam kami?... org lain klu dgr sebanyak itu buat rendang mmg heran.... walhal kami dah plan tu raya pertama dan raya kedua nak gi beraya.... sapa lak nak makan rendang tu?.... itulah sepesel nya cucu2 mak kami.... semua kaki meratah rendang ayam..... serius... mmg kami semua gemar rendang ayam cili api mak.... kelas giler... sedap.... tiada tandingan.... kalau ajak bertanding antara aku mak dgn ida buat rendang... confirm ida lah paling corot ha ha ha..... 
rendang mak in the making.... sedap....
Rendang Daging lak.... ini hanya utk hubby ku yg suka rendang daging.... kitorg kureng sikit rendang daging ni.... mak beli 3kg daging lembu.... rendang ni mak buat rendang cili kering... tp rendang mak mentua aku memang superb.... shhhh... jgn ckp kuat2... mak aku jeles.... ha ha ha.....
rendang daging in the making too....
ni dapor lain lak...

Kuah Kacang...... ini pun feveret kami.... yg ini wajib ada.... kuah kacang mak ni pun sampai sekarang aku masih tak leh celen buat lagi... tak lah pandai2 sepandai mak... kuah kacang mak simple tp marveles... perghhh..
kuah kacang mak, dah siap.... confirm berbuka nanti kena tibai...
last but not least... ketupa segere.... semalam mak suh aku cari dauh ketupat utk rebus ketupat real.... mano ado mak... org meniago semua dah tak panjat pokok kelapa lagi dah... diorg lak buat ketupat utk diorg....


So, utk today.... itu jelah keje aku.... jap lagi petang kami nak gi soping kerepek2 kat Rompin.... haaaa soping ok.... bunyik mcm nak soping penuh sebonet keta....  get ready ye en hubby.... nak bawak balik kepek, kacang, tumpi.... tu semua feveret u tu.... i tukang beli jek.... ok kan?.... he he he....

Mehlah datang beraya kat rumah mak kat gemas..... 

Tiada ulasan: