Jumaat, 27 Julai 2012

Auchhh.... ibu jari ku tersepit pintu kereta...

post yg dah lama sgt patut aku masukkan dlm blog..... kejadian berlaku pun pada 15hb July seminggu sebelum puasa hari tu.... ibu jari kananku tersepit pintu driver citroen aku.... iyalah pintu driver, sebb aku drivernya.... tp selalunya lah kan orang kata, samada org lain yg tolakkan pintu keta tu yg buat jari tangan boleh tersepit...... emmmmmm.... ini aku?.... sendiri bikin..... adusss

Citernya gini....

Ahad tu, aku masak nasi ayam, ajak lah adik2 aku dgn keluarga mereka makan sama kat rumah.... the more the merrier lah kan?... petang tu pulak dh janji nak bawak farah gi makan sandwich starbuck sebb dia tak penah cuba lagi... muiz je yg dah cuba, lagi2 si muiz ni duk perangat hati kakak dia kata sedap..... so aku nak pegi bawak adik ipar aku si ikin dgn anak buah aku si Ika tu.... adik da ni lak saja nak mengekor aku.... 

Pegilah kami 3 keta, keta citroen aku yg comel mcm aku, keta laki aku dan adik aku..... disebabkan dik da balik nanti aku yg kena hantar sebb remy pegi KL lepas tu, tu yg jadi 3 keta tu.... so aku dpt lah parking kat tingkat atas alamanda tu.... dah parking, kuar keta sambil lah berborak dengan ikin.... tutup pintu keta sambil aku facing ke depan... org tutup pintu keta dgn tangan kanan, tapi aku dgn tangan kiri.... sambil badan menghadap ke depan... tak perasan aku tertinggal ibu jari kiri aku kat celah pintu tu....pappp..... cepat2 buka balik pintu tu..... 

Tu diaaaaaaaaaaa... darah kuar membuak.... menitik2 darah aku... masa ni tak sakit ok.... rilex cool je aku..... (memang peragangai aku yg hot temper ni boleh jd cool automatically bila facing kritikal situation...)... pastu ikin ofer air minum si ika nak jirus luka aku..... lepas jirus tu baru lah nampak ropa belahan kat ibu jari aku tu..... tu diaaaaa... menganga belah.... masa tu baru rasa mcm nak pitam.... sakit dah mula datang... berdenyut2 jari aku..... alhamdulillah tak kena kat kuku.... cepat2 aku balut dgn tisu..

pastu adik aku sampai sbb diorg pun tk dapat parking.... nengok aku menjadi perhatian, dik da turun lah keta... farah call abah dia ngadu.... sepantas kilat abah dia dh tiba.... oooh sangat ambulance lajunya ok.... 

Dalam aku duk tahan sakit berdenyut2 yg semakin kuat mcm kontraksi nak bersalin jek..... laki aku menyoal aku dgn soklan di waktu kritikal..... 
"macam mana boleh tersepit pintu???" 
emmmmm korang rasa ada tak jawapan nya?... ke aku perlu jawab 
"saja je main hempas2 pintu... bagi tersepit... nak rasa.." ke aku perlu jawab... "pasrahlah dgn ketentuan Ilahi..."
boleh????? aku diam jek.... maleh nak jawab sebab di saat itu aku rasa nak nangis je bagi soalan mcm tu.... di saat berlaku kontraksi kat jari aku...

sib baik ada klinik mediviron kat alamanda tu.... cepat2 hubby aku bawak aku gi klinik.... huiii masa jalan ke klinik dlm 15 minit tu, aku tak tahan dah sakit dia... berdenyut2 pedih.... anak2 lak aku suh diorg jalan2 dgn makcik2 diorg ke sekeliling alamanda tu... suka hati koranglah.... tunggu lah aku sampai siap... 

dah sampai klinik, doktor lak takdo... gi solat... budak klinik tu bersihkan dulu luka aku dan balut simple dulu... 

doktor dah sampai.... yeaaay.... doktor tengok, darah tak banyak maka tak perlu jahit... ok lah... doktor siap ckp...
"selalu kat sini yg kena tersepit pintu keta, budak budak...." waaaaaaaaaaaaaa... malunya.... mak budak takkan takada ke... maka, doktor pun balutlah luka aku.... 

nah ropa balutan aku.... besar lah pulak ibu jari aku... 

Siap minta doktor injection tahan sakit sebb konon nanti nak drive tak leh.... tapi hakikatnya nak melepak kat starbuck dulu....kelakarnya, sbb ibu jari yg injured maka hubby kena lah bukak kan butang jeans aku dan sbb aku tak leh nak buka suar pun nak inject kat bontot...

 Lepas lepak2 dlm 2 jam kot kami pun balik lah  ... seriusly, tak leh nak drive betul.... nak turunkan handbrek pun sakit.... nak pegang steering pun sakit.... waaaaaaaaaa.... sebb tulah kalau budak kilang terpotong ibu jari, insurance socso sikit punya banyak dapat......

tapi kesukaran yg aku hadapi lagi lah teruk..... 

bak kata kawan aku, "potong je ibu jari tu... he he... tp nanti jari yg lain yatim lak....." cehhh ayat tak boleh blah... he he he... 

antara kesukaran2 bila ibu jari injured..:
1)  susah nak buka pakaian especially seluar... tak kira lah suar besar ke suar kecik ke...klu korang tak caya, sila buka suar tanpa gunakan ibu jari... cubalahhh....
2)  nak pakai uniform keje yg berbutang kat depan pun susah... kena suh hubby or anak aku... anak bujang aku pun penah pasang kan butang baju aku... kurang upaya rasanya.... 
3)  sebab tak leh kena air, maka semua nya susah... mandi ok, tp nak lap badan susah, nak menyampoo rambut pun susah... nak berwuduk pun sambil lalu kan je kat balutan tu... nak masak susah... tapi yg senang, tak yah basuh pinggan semua orang buatkan... best lak.... seminggu tu beli lauk jelah kat anak.... dah mak nya MC masak.. 
4) berdenyut2 ibu jari dgn kadar waktu yg lama.... 
5) nak menaip bbm pun susah.... rasa hilang nikmat dunia tak leh menaip kt bb ni.... ha ha ha..... kena pakai jari telunjuk kanan utk ganti ibu jari kiri..... adussss... pakat salah2 ejaan aku... 
6) nak maenaip kat keyboard opis pun susah sbb kena gak ketuk dgn ibu jari kan?.... nasib tk banyak keje... 
7)  klu terlanggar sikit, sakit nya mcm nak beranak.... (exaggerate  tul citer aku....) serius.... sakit ooo.... pastu asik lah kuar darah sikit2... until now, lubang yg terbelah tu belum tertutup penuh lagi.... udah rasa tebal dah kawasan luka tu sbb salin kulit sama.... 

moral of this story:

1) jgn berborak masa nak tutup pintu keta.... 
2) sila tutup pintu keta guna tangan kanan.... 
3) pergilah shopping complex yg ada klinik mcm kat alamanda so that boleh jalan lagi lepas tu... 
4) dapat cuti seminggu dr masak dan buat keje rumah..... he he he... (aparaaa...)


Tiada ulasan: