Khamis, 21 Februari 2013

hari tu kita balik kampung

ini citer cuti2 raya cina hari tu....  memang kami tak leh gerak ke mana pun sebb rumah masih under renovation... maka hubby tak mau ke mana2 walau cuti tu panjang dan lama mana pun... tp dia tak lah tak bagi kitorang sampai tak kuar rumah.... hari ahad tu, mak dgn cik ton dan dik da nak balik Kg Tanjung rumah arwah uwan kat rembau.... balik hari jek, nak kemas2 dan gather2 kat sana.... aku suka dapat balik kg tanjung ni sebb suasana dia aman jek.... baru betul2 kampung.... 

kami sampai dalam pukul 10 am... Kami tu, aku dan anak2 je ... hubby tak ikut pun...

sampai2 tak ada orang lak... emmmmm mana pulak semua orang yg berjanji ni... ada yg janji lepas subuh nak kuar rumah... Cik Ton dari Klang, dik da dengan mak dari gemas... dik da dgn mak bawak lunch... 

 ini simpang nak masuk kampung aku... tp aku panggil kampung aku kg tanjung... 

ini rumah arwah uwan aku skrg.... rumah ni diturunkan kat mak cik aku.... 
ini rumah lama tp di kawasan yg sama.... kat rumah ni lah adik beradik abah aku dibesarkan... udah nak roboh.... 

rumah ni ada telaga yg supply air ke rumah satu lagi... sepanjang hidup, arwah uwan aku tak penah bayar bill  air... sebb sumber air dr dulu hingga kini ada telaga.... dulu pakai timba kalau nak cedok air... tp skrg ni pasang pam letrik jek kat telaga tu, pastu tekan suis pam tu akan pam kan air dan hantar ke rumah satu lagi.... confirm sejuk beku macam mandi air batu kalau pagi2.... mau beku keras kejung urat aku kalau aku lah duk situ.... huiiiii... imagine ek, kalau terkencing malam2.... terperanjat tut kita... hahaha.... 

masa kat rumah ni, jamban adalah 5 mtr dr rumah.... adalah dengan itu kami akan pastikan kami akan berak siap2 siang2 hari... sebbnya kalau berak malam2 dgn air pun kena bawak sendiri.... mana tahan weh.... tp pastu barulah uncle2 aku pasang paip dlm jamban... ada lah bawak paip getah masuk jamban.... 

bila dah pindah rumah yg satu lagi idaklah kampung sgt lagi hehehe.... 

apa2 pun aku sangat suka kampung yg ini.... 

ini kan... aktiviti membakar tak sihat budak2 ni.... memanglah balik kampung nak bersih kan kawasan pastu bakarlah daun2 kering... tapi, bakar punya bakar tersambar daun pisang yg melenggang lenggok di tiup angin kuat... amik kau..... si farah yg bakar boleh lari ... tinggal lah si muiz dgn alif yg padam kan api.... nak gelak tu, pisang setandan muda lagi pun jadi hangus kena sambar api.... tak yah goreng... buat pisang salai jek....

Elok kami lepak lepas makan nasi..... tiba2 dengar kecoh2 kat bawah pokok manggis... pakcik aku ngejar anak ular tedung... hitam likat anak ular tu.... nak gelak tu, adik da aku terus panjang kerusi punya takut... bukan dia nak warning anak dia ke cari anak dia suh selamatkan diri ke... dia dulu panjang kerusi.... silap tul tak sempat amik gambar dia berdiri atas kusi....

ular ni ganas, kena ketuk je berdiri dgn kepala kembang... huiiii tu kalau kena patuk mau koma tu...

lepas elok2 bersih kan laman.... time to play bola getah hehehe.... Alya yg beli bola, diorg yg belasah...

gambar ni aku amik masa kuar ke Kota gi beli susu dgn nescafe.... nak gi beli nya punyalah jauh.... siap turun gunung naik gunung tau....

last but not least... teh tarik session... specially made by me... me.. and no one else..... hu hu....