Isnin, 11 November 2013

Again... ke Sg Buloh

hi..... korang toksah boring lah kalau lepas2 ni aku duk citer pasal bunga rose sesaja..... seronok lah pulak... hopefuly aku tak hangat2 taik ayam lah bela bunga ni... bukan apa, aku ni mmg kinda cepat patah semangat sikit kalau apa yg aku usahakan buntu di pertengahan jalan..... 

Paling aku takut andainya rose2 aku kelak sakit, mati... tak membesar... tak berbunga.... takut aku patah semangat lak.... terus memboring kan diri.... 

Ekceli... aku jadi seronok lak tanam rose ni... sesuatu yg perlukan focus lebih dan sesuatu yg challenging bila dia dah mula kuar tunas dan kuar kudup bunga.... perghhhh... hari2 duk belek proses blooming dia.... senyum sampai ke telinga.... 

Semalam... ahad.... aku berjaya pergi ke Lot 57 Sg buloh tu.... Garden of roses.... perghhhhh... tak tau nak ckp apa.... hubby janji nak bwk aku hari sabtu... tiba2 dia demam lak.. sian dia demam sampai tak larat nak bangun... makan pun tak larat... so? simpan dlm hati jelah kecewa tak dpt gi beli rose... utamakan suami ok... 

Then, ahad tu, aku hantar anak aku rumah adik aku yg Oku 2 org tu meneman diorg sebb mak aku balik gemas jap, so nobody yg teman diorg. aku kerah anak2 aku gi sana menyemak kan rumah diorg hehehe... 

On the way ke rumah dik da, hubby tanya "nak gi sg buloh ke?" ha??????? soalan itu????? wahhhh aku suka... aku suka..... dan dan lah aku kata nak "kalau abg ok lah.... " dia kata, ok lah kejap je.... huk alah..... rasa nak cium2 dia masa tu... aku tak paksa lah dia nak drive aku ke sana dlm condition dia yg baru nak baik dr demam.... (cewahhh dlm hati tu, punya best dgr offer dia..)

So drop kan anak aku, then gi sg buloh.... dlm kepala masa on the way tu... rasa mcm nak beli semua pokok.... semua kaler semua spesis... 

Sempat lak hubby usik "sukalah tuuu..." dia tak tau aku rasa mcm nak lari lebih laju dr keta dia je nak cepat sampai.... tgh2 jalan, hujan lah pulakkkkk..... punya lebat.... aiseh man... 

sebelum sampai Lot 57 tu hubby benti kat kedai ni.... dia kan suka Petunia... so benti lah jap sbb nampak byk petunia tu... 



ni.. nampak... rushing mcm bunga tu nak lari... tp mahal ok petunia atas kepala tu... RM25.90.... padayappaaa mahal... 

in antara bunga2 yg ada kat kedai ni... kedai ni menarik dan tersusun... nampak ekslusif. tu sbb mahal2 gak bunga dia... tp petunia tak juntai dia murah lak... 

unfortunately, hubby tak nak beli ... dia nak berjuntai, tp yg berjuntai semua 1 kaler tak ada dwicolor... 

ok.. sambil jalan2 tu dapat satu pelajaran.... penah tengok pokok herbs inggeris?.. aku tak penah tengok... kok korang penah ... good... 

ini pokok oregano... selalu aku beli hat rempah je kat pasaraya... 

 ini pulak pokok Thyme... sapa2 yg biasa buat spaghetti.. biasa pakai 2 herbs ni.... sebelah dia tu pudina lah kan...

ini pulak Rosemary.... emmm..  ok... to be honest... aku tak biasa guna rosemary ni.... nama BM dia ada ke? hehehe...

Lepas tu ke lot 57.... yehaaaa.... 

eh sebelum lupa... nak show off.... 

ini my little garden kat rumah.... 


dan... inilah salah satu sebb aku takut aku fed up jaga rose ni hehehehe... rose pink ni sempat berbunga 2x jek... pastu yelek... terus ko.... aku pun tak tau apa punca.... so tgh di isolated kan dan diasingkan supaya tak jangkit kat pokok lain.... 



next post ok...... 





Tiada ulasan: