Selasa, 11 Mac 2014

tiba2 rindu dengan Farah

Tiba2 rasa rindu dgn Farah... anak ku.... hari ni dia start ujian awal tahun dia di sekolah baru dan dengan subject baru dia....ibu harap akak dpt buat yea... walau pun akak cakap susah nak catch up lagi

sapa ada anak dia pasti rasa mcm tu bila berjauhan dgn anak.... cuma mungkin tahap rapat dan tahap ingat je membezakan perasaan kita pada anak... dan aku of course lah sebab anak ada 2 jek.. sorang pompuan sorang lelaki.... jarak nya pulak 3 tahun... maka aku pasti aku lah yg paling terasa bila apa2 saja tentang anak berlaku di depan mata atau bukan depan mata... mungkin aku terlalu memegang kata2 "enjoy and feel every moment with your kids" maka aku akan sentiasa involve dengan anak2..... maka aku lah yg paling rapat dgn mereka....

Masa aku hantar farah masuk asrma tu..... sehari sebelum dia register di tikl, bila dia dah siapkan beg dia... beg pun dah bertutup rapat dgn baldi dgn segala keperluan asrama dia.... aku jadi sedih... sedih sungguh sebab dah tau lagi dekatlah masa untuk aku berpisah dgn farah... padahal sekolah dia bukan lah jauh pun... adalah dlm 30 min driving di waktu tidak puncak.... 

dah lepas habis registration, tiba masa aku tinggalkan dia.... Ya Allah... luruh hati aku nak lepaskan dia... nak lepaskan anak yg 15 tahun aku uruskan every single thing untuk dia... walau pun yakin farah boleh berdikari sebab kami selalu hantar dia pegi kem2 cuti sekolah dan dia selalu ikut sekolah buat camp anjuran sekolah... tapi perasaan yg ini lain sikit.... 

Dalam keta nak balik, belum sampai rumah lagi airmata aku dah merembes dah.... hubby aku perasan aku diam je dlm keta.... dia cakap, alahh sekolah farah bukan jauh pun... nanti kita pegi lah tengok dia lagi.... memang lah tak jauh... tapi aku dah tinggalkan dia untuk uruskan hidup dia sendiri... buat keputusan sendiri, jaga hati sendiri.... basuh baju sendiri.... mengalir2 airmata aku mengenangkan itu semua...

malam pertama farah tak ada di rumah, dah rasa kosong nya... dah rasa sunyi nya... aku menangis tak henti2.... rindu nya aku dgn dia macam rindu nya aku dengan suami aku bila dia bejauhan... tapi aku rasa rindu aku pada farah lagi teruk... asal ingat dia je aku nangis.... huhu.... 

ada satu masa, masa aku tengah makan kat kantin, pertama kali dia call aku dr asrama, aku boleh nangis depan kawan2 kat kantin... boleh aku cakap aku rindu dia dlm telefon tu...farah pun sama lah nangis rindu kan aku... lepas hang up call, airmata aku mengalir2.... kawan2 pun tanya naper aku nangis.... aku cakap aku rindu farah... aduhaiii.... teruk nya kan?... lama juga aku nak hilangkan rasa kosong tanpa farah dlm rumah... seminggu juga kot... seminggu pertama tu dia call aku sampai 3x sehari... pagi sebelum gi sarapan, petang sebelum start program lain dan malam habis program....

until 1st week saturday tu aku jumpa dia... punya lah seronok nya.... 

until now, kalau setiap kali aku hantar farah balik asrama lepas cuti weekend pasti aku rasa sedih nak lepaskan dia.... tp satu yg aku perasan... dia mesti.... mesti peluk aku dgn hubby erat2 bila nak berpisah.... dan dia peluk hubby lebih erat dr dia peluk aku.... aku perasan, dia agak rapat dgn hubby sejak dia masuk asrama.... 

emmm bagus gak, hantar anak masuk asrama.. the relationship tu jadi lebih tight... 

dan farah.... sejak dia duduk asarama ni, aku perasan perubahan dia mentally dan fizikally.... 

mentally, dia dah pandai berfikir rasional... tapi kelebihan dia sebab kami memang pentingkan time management sejak diorg kecil lagi... tak ada masalah kat situ... walaupun dia kata, sangat rushing duduk asrama dengan tak cukup masanya... lagi2 bila waktu tak ada air kat asrama.... dia dah pandai pikir, mana yg utama... tadah air atau tidur.. so dia selalu citer dia sanggup tak makan kat dewan demi untuk tadah air nak mandi... hehee... kalau kat rumah, air takada pun dia tak tau..... 

fizikally lak, emmm jerawat naik banyak.... badan tak kurus pun.... cuma dah nampak matang mcm anak dara hehehe... selama ni keanak2an sikit... 


penah satu ketika bulan ke 3 ni, dia call aku pukul 12.15 am... tp masa tu aku dah terlena maka aku jawab call pun mcm org tidur lah.... bila aku tanya, naper akak call tgh2 malam? dia kata saja nak say goodnight... ha?.... pastu terus dia hang up.... alamak.... dia ada masalah nak adu ke?... alahai kesian nya farah.... 

pagi tu mula lah aku asik pegang hp je mana2 aku berasa takut bila dia call balik aku tak dpt jwb.... tp dah malam esoknya baru dia call... rupa2nya dia ada masalah dgn budak bilik dia... dan mungkin sebb aku penah pesan dgn dia, jgn byk sgt luah perasaan tak puas hati kat sesama roomate nanti takut jadi senjata pd kawan2 dia utk makan diri dia balik... tu yg dia cari aku.... aku dengarnya dia rasa sedih dgn roomate dia... aku just nasihat kan je dia.... itu lah asam garam duduk ramai2 di asrama... semua hati nak kena jaga... 

Farah ....farah.... ibu rindu kakak lah....



Tiada ulasan: