Khamis, 26 Ogos 2010

Juadah puasa ke 15

Wahhhh.... semangat lah pulak nak update juadah buka puasa..... sebenarnya bulan2 puasa ni apa sgt lah nak update kan.... balik2 makan, balik2 makan.... tak ada lah keje lain.... buat terliur org yg nengok jek.... tapi takpelah, dah ada blog kita kasi layannnnnn jekkkk.....

Semalam hubby dgn farah ada bacaan Yassin dan solat hajat kat Masjik Tmn Damai kat area rumah aku anjuran PPD Sepang utk budak2 yg nak duduki UPSR pd 21hb Sept ni (ada 26hari lagi....), lepas raya lak tu.  So, aku dgn malasnya nak masak ditambah dgn keringnya idea nak masak apa dah, maka aku dgn si desi gi lah pasar ramadhan kat Sg merab tu tuk beli juadah ala kadar.... konon nanti hubby balik makan kat luar lah.... aku beli murtabak 2, nasi lemak utk desi dgn muiz dan aku beli laksa penang jek....

Ini kuih Limas org Perak, dulu2 mak aku suka buat kuih ni.... sedap giler..........dia bukan mcm kuih Tako tau... dia ni terus kukus tepung dia... mmg remeh sikitlah kuih ni.... harga?... emmmmm RM2.50 satu bekas ni... mula2 terkejut gak sebb org jual kuih RM2.00 = 5 ketul.... tp bila dah rasa, mmg sedap lah mcm mak aku buat dulu2.... gula pun banyak tak kedekut.... so, boleh lah 50 sen seketul tu..........



Semalam, masa on the way balik rumah aku tersinggah lak kat tempat org jual kuih Akok... korang tau kuih Akok tu kan? Kuih org kelantan.... kuih tu buat dr telur, santan dan gula merah..... resamnya mmglah manis... tu yg membuatkan aku tak suka sgt, lagi2 dgn bau hanyir telur dia.... tp setiap kali aku balik keje lalu kat tempat tu manjang ada je org tunggu turn nak beli kuih tu.... so semalam terrr brek lah kereta nak merasa kuih tu... mungkin kuih tu sedap sebb org ramai sokmo.... tp confirm lah org kelantan tu sebb diorg je yg suka kuih ni...

Ini lah rupanya kuih tu bila siap...nak tau lak camana dia bakar?....

Bekas dia ala2 mcm kuih cara mak aku tulah... tp dia ni dr tembaga gamaknya. Pastu cara masak lak mcm buat kuih bahulu dulu2 tp org dulu2 buat bahulu dr sabut kelapa tp ini dia dr arang terus... tu confirm sapa nak merompak, melecur tangan kena baling dgn arang ni....

Bila dah masak, dia jdi mcm ni lah.... dlm tempat bakar ni dia nampak gebu menarik giler..... tp nanti kat luar dia jadi penyek.... sempat lah aku interview budak kelantan yg jual ni, dia yg bgtau aku akok ni buat dr apa.... ishhh tak segan silu lah aku nak tanya walau ada ramai org tengah tunggu turn sama dgn aku, sebb aku nak tau ..... org kata, segan bertanya sesat berjalan..... tp dlm kes aku, segan bertanya tk dpt nak makan.....


Haaaa budak tu dah kutip dah kuih akok yg dah masak... ekceli.. kuih ni sekejapan je masaknya.... tp sebb yg nunggu nya lama dan yg nunggu nya beli byk2.... tu yg jd lambat...

Anyway, tahniah lah kat aku sebb berjaya merasa kuih akok yg aku rasa 1st dan last aku makan masa kenduri kawin Ana, sepupu hubby aku kat Ketereh 7 thn lepas..... dek manisnya, aku tak lah suka.... tp yg ni tak berapa manis lah... ikut tekak org bangi kot.........

Tiada ulasan: