Jumaat, 13 Ogos 2010

Pulut Kuning + Rendang Daging utk Kawan2 Muiz


Alhamdulillah, pada nisfu syaaban baru ni, anak bujang aku yg umur 9 thn tu dah katam Al-Quran kali pertama.  Kakak dia pun dah katam kali ke 6 dah.... sama2 serentak katam hari tu.... (ibu dia katam kali ke?..... ).  Seronok dengar diorg balik dr ngaji bagitau diorg dah katam Quran.  Janji tetap ditepati, aku kena buat pulut kuning + rendang utk disedekah kan kat kawan2 kelas dia... memandangkan puasa dah makin dekat masa tu, aku plan merendang buat hari ahad 8 Ogos dan memulut (betul ke?) atau buat pulut pagi sebelum muiz nak gi sekolah.  Punyalah letih hari tu sbb sempat lagi soping baju anak kat sogo tu.... org mcm ulat ramai nya....

Ni dekat cashier hubby tengah beratur nak bayar.... tp mana hubby??? mana nampak... dia kat hujungggggggg sekali tu ha... aku je tunggu kat cashier tu sebb hubby aku komplen queue tak gerak2 mcm ada org potong line.... padahal sorang2 klu membeli sebakul sebakul mcm kami gak... kaunter buka 1 jek walau ada 3 ..... laaaa citer sogo lak.... ok back to citer pulut rendang aku lak.... ishhh tak tetap hati betul nak bercerita... satu satu lah........

Balik dr sogo ard 5pm, aku start buat rendang, tp santan tak dak... dah pegi pulak ke pasar borong beli santang 7kg, utk pulut dgn rendang.... mak ai... memang aku ni layak digelar ibu yg baik sebb sanggup tu berulang gi pasar borong nak beli  santan.... tak pelah Muiz, moga2 ada keberkatannya.... moga2 Muiz jadi anak yg soleh.....

Start merendang lepas magrib sampailah pukul 11 pm lebih.... mak ai.... naik tersengguk2 nunggu rendang siap, mana letih dr soping lagi... esoknya dah lah nak keje... pastu kena bangun pagi buta lak nak menanak pulut... sib baiklah ada helper si desi tu, kalau tak mau aku upah je org buat....


Jadi tak rendang aku?.... ini rendang 7kg....boleh imaginelah besarnya kuali yg aku ada... aku ada mcm2 size kuali kat rumah, kawah je tak ada..

Pukul 4 pagi esoknya bangun menanak pulut.... desi dah siap tanak1st round belum buh santan jek... sib baik ada 2 periuk kukus, klu ada satu je jenuh sampai ke senja aku buat.... he he... periuk yg bertutup tu periuk mak aku bagi masa aku baru2 kawin, dan periuk tu periuk lama lah dan tersangatlah lamanya usianya.... yg berkaca tu aku beli sbb mak aku asal dtg je rumah aku mesti nak buat kuih kukus2 ni....bukan aku yg buat, tp mak.... 


Dah siapppp..... buat dlm 45 bekas ni utk budak kelas muiz, dan farah amik sikit utk kawan2 dia gak...dpt gak aku agih2kan kat jiran2 dan guru agama diorg....

Perasaan aku? bangga ooo dpt siapkan rendang 7KG + tanak pulut 5KG.... bangga sangat2.... tp tau tak brp kali aku call mak utk minta bantuan dlm sukatan rendang tu dgn pulut? berpuluh2 kali kot.... sib baik line tel free.... he he he.....

Tiada ulasan: