Isnin, 27 Jun 2011

Kelas Talam Ch.e.f As.Ma

25 June 2011

Register kelas ni adalah dlm dekat 2 bulan.... mula2 nak pegi sorang jek... tp sahabatku Dezerin pun rupanya berminat gak nak join kelas ni....lagi best ada kengkawan pegi sama2.... tak lah terkonteng2 jek....

Bunyi macam mak mak je masuk kelas talam.... tapi seronok nya korang tak tau... best giler... dpt ilmu baru...

Kenapa nak kena pegi kelas? mak kan pandai buat kuih2 tradisional, sedap lagi..... tak ada org reject pun.... gi lah belajar dengan mak

Sebab...... 

1) mak punya resipi, agak2 jek.... kadang2 jadi kadang2 kurang... tp tetap sedap
2)  ada kakak jiran lama kata, pegi jek belajar teknik buat kuih tp resipinya boleh lah olah2 ikut sedap sendiri...
3) anak dara aku suka benor makan kuih tradisional... takkan mak dah tak ada baru nak belajar... 
4) nak menambah ilmu di dada.... apa2 ilmu pun seronok.. lagi warna warni hidup ni.... 

betul dak????

ketika di dalam kelas...
mengadap Chef ajar teknik bagaimana utk tau adunan yg kita masak tu dah ready atau belum, bagaimana nak control api dan wap...
proses buat talam ubi, pun ada teknik...
sahabat aku.... perasan comel lah tu kat kelas masak... ce kau bau tudung kau masa sampai rumah... bau dapur tau... he he..

the making of kole kacang... phewww... memang lama nak mengacau.... si Fuad yg kena kacau....
haaa inilah dak Fuad tu (yg baju putih tu ok..) .... maneh je muka...
steamer yg aku impikan.... RM190
antara talam2/bingka yg dah siap di bakar
Ok meh nengok 12 jenis kuih2 yg kami belajar kat kelas..... feedback dr jiran dan adik aku kata sedap.... 





Aku siap beli talam 10" x 10" lagi dgn steamer letrik dia..... confirm lepas ni anak2 aku naik muntah makan kuih talam.... ha ha ha....


Tiada ulasan: