Rabu, 26 September 2012

Isu contact lens

2 hari ni agak heboh lah orang citer pasal keburukan contact lens tiruan kat tivi... ekceli aku tak tengok pun buletin utama yg siarkan isu ni senin lepas... sibuk uruskan barang2 muiz nak gi camping... kebetulan lak stok contact lens aku dah out of stock... maka aku gi keje next day nya pakai spec... budak opis tegur lah naper pakai spec, aku jawablah contact lens dah out of stock.... dia ingat sebb isu tu.... 

Kalau dah masuk tibi lah sesuatu isu tu pasti lah kes besar atau bahaya.... diorg kata ada yg jadi buta lah apa lah pakai contact lens tiruan... of course lahh... nama pun tiruan.... mana ada yg tiruan acting tulen.... mestilah ada kurang dlm pembikinannya... 


aku never beli yang tiruan sebb semua product contact lens aku beli kat kedai optometrist... dan pengalaman aku pakai CL ni pun macam2... ada product yg asik merah kan urat mata.. ada product yg kering kan mata... ini yg ori tau... pun ada masalah.... klu yg tiruan, mesti lah byk masalah.... kan?

Sepanjang aku pakai CL dah almost 10 years on off ni, brand yg paling bagus dan tak merensakan mata aku adalah Bausch & Lomb.... ini aku ek.... bukan promotion pun... 

ok berbalik kpd citer CL ni.... sekarang ni trend org pakai contact lens dah jd fesyen lak.... budak2 sekolah pun giler pakai lens kaler2 dan yg besar2 tu.... tak takut lak tu.... beli yg murah bila dah rosak satu hal kuar belanja nak rawat lak.... eee nauzubillah.... eh... dalam tulis2 ni pun aku seriau gak... takut gak perasaan aku ni.... manalah tau... dek lama sgt pakai kot lah aku pun ada masalah tanpa sedar... phewwwww.... kus semangat..... 


ha nengok.... inilah ropa budak2 yg sakan memakai contact lens big eyes ni.... comey memang lah comey tp beli lah yg ok atau beli kat kedai cermin mata tu... dijamin..... tapi yelah... budak2 sekolah mana ada duit nak beli kan.... ? diorg pun simpan duit banjer sekolah nak beli ... tu yg beli yang murah jek.... emmmm ...

Untuk orang2 yang bekerjaya pulak diorg beli jenis2 macam ni..... cantik juga...  hati ku teringin nak beli.... tp belum beli lagi lahh...


yang penting. adalah penjagaan contact lens bila kita dah decide nak pakai... orang pakai contact lens kena DISIPLIN dan TIDAK MALAS... sebab bila kita nak pakai contact lens kena cuci sebelum masukkan dlm container dia... dan selepas pakai pun, kena cuci gak ... pastu tangan pun kena bersih bila nak pegang contact lens.... kalau tak bersih nanti bila pasang sometimes mata jadi sakit dan rasa berpasir... once dah rasa berpasir sila lah buka kembali.....kadang2 dlm bilik kita ada benang2 halus yg terbang2 lepas kita  guna towel kan? haaa yg itu pun kalau melekat kat lense pun  boleh buat mata resah...

Rendam lens pun jangan sembarangan... rendam lah dgn menggunakan multi purpose solution dia.... bukan air paip. ok... 

nak pakai pun kena pastikan yg lens tu tak terbalik permukaan dia... kalau terbalik pun tak sedap kat mata gak... lengkung dia tu yg buat kita kenal pasti terbalik ke tidak.... 

container nak letak lens pun kena bersih dari habuk2..... cuci pun kena ada cara.... phewwww..... ingat senang nak pakai lens????? maka orang yang pakai lens adalah org yg rajin dan berhati2.... cewahhhhh..... 

Dan... bila dah pakai lens kena lah ada ubat titis utk elakkan mata kering..... bila travel pun kena ada multi purpose solution yg small size utk senang dibawa kemana2.... 

setiap kali aku travel, aku mesti bawak spare lens takut lak lens yg sedia ada hilang or koyak or apa2 so tak lah susah aku nak cari ganti.... 

penah juga kes lens aku terkoyak masa nak pakai.... masa pasang tu tak perasan, tp bila dah masuk mata mak ai... sakit.... punca koyak sebb aku cuci lens kuat sangat... tak perasan... dia kira mcm patah lah.... 

Dan lagi best... sapa2 pakai lens jangan lah eksen nak tumbuk lada ke, ramas lada ke.... pegang lada ke.... bila nak buka or pasang lens.... huiiiiii menggelitis sakit nya.... bahaya ok....

juga jangan dekat dengan bara api bila nak bbq or bakar lemang e kerana percik2 api yg terbang dari bara itu boleh membuatkan mata anda buta kerana lens dibuat dari plastik.... 

so? ada sapa2 yang berani nak pakai lens lepas ni???? 

Pakai je kalau anda sanggup ikut aturan dia dan menjaga lens anda dengan baik..... 

kalau malas..... tak yah lah.... 

pakai lens ni sebenarnya ok dan mudah jek....




1 ulasan:

Rohani Hashim berkata...

kak atie, betol betol, benda camni better beli kt tempat yg betol2 punya kan, mahal sikit pun tak per lah. janji selamat.