Rabu, 27 Mac 2013

Johan Kamil


Tahniah lagi sekali Muiz....

Tak fair kan, kalau ibu post kan johan choral speaking hari tu tanpa post kan yg ini..... walau pun dia tak segah sekolah kebangsaan tapi ibu bangga sangat bila anak ibu balance untuk kedua2 sesi sekolah... kebangsaan dan agama... Kemenanan ini terjadi pada 16 Mac 2013...

KAMIL stands for Kemahiran Amal Islami... pertandingan segala jenis pertandingan seperti syarahan, nasyid, hafazan, choral speaking dan lain lain... dan lain2 tu banyak tau tak sama dgn menengah dan rendah....
Memang dari zaman kakak dia lagi anak2 aku suka masuk pertandingan ini.... dulu2 diorg masuk pertandingan Kalam Jamai'E.... yakni choral speaking in Arab.... bagus kan?... aku pun tak pandai Arab.... (siyes tak pandai sebb dulu2 mana ada sekolah agama?... balik sekolah pukul 2 main masak2 lagi hehehe).....

bab menghafal in Arab lah yg paling mencabar aku rasa.... dengan ibu dan abah nya mmg tak mahir bahasa arab... hafal lah sorang2 dia dgn kakak dia hehehe....

Muz tanya aku, "ibu, kalau atok dengan nenek meninggal, boleh lah adik imam kan solat jenazah.." aku ckp mana boleh... Muiz tanya, "kenapa tak leh ibu? adik kan dah pandai... " aku bilang.... "memanglah adik pandai, tp adik budak2 tak boleh amik keje org2 tua.... kalau dah tak ada org  tua2 baru adik boleh take charge..." emmmmm semangat sungguh dia kan.... padahal pertandingan ni dia sebagai makmum ..... tapi bak kata kawan opis aku.... tabik kat budak2 yg boleh hafal bacaan dlm solat jenazah....

Maka, sesiapa yg bakal ada anak nak naik sekolah rendah, consider lah untuk masukkan dia sekolah agama sekali... tak semua perkara dalam agama kita tau dan boleh ajar anak kita... basic2 boleh lah kan?... lagi2 dapat parent yg bukan alim2 ni.... tak yahlah malu nak ngaku.... tepuk dahi tanya sendiri lah hehehe.....  tak rugi sekolah kan diorg ke sekolah agama.... tak yah lah pikir diorg tu nanti penat lah, tak cukup masa rehat lah.... no... bagi aku, jangan kesian kan anak bab2 ini... nanti korang yg kesian sendiri nanti sebab tak cukup ilmu agama....

Ada pulak parent yang bentikan anak dia masa naik tahun 6 dengan alasan nak focus kat UPSR... emmmmm.... sedih lah.... beribu2 budak amik dua2 peksa sekali UPSR dan PSRA.... tak ada pulak yang mati belajar....












Tiada ulasan: