Jumaat, 6 Mei 2011

Coklat biskut Marie

Aku tak tau lah nak panggil apa kuih ni..... 
cookies??? bukannn...... 
kek? bukannnn.....

So aku panggil dia coklat biskut marie je lah..... Farah dgn Muiz mmg suka habeh hati dgn kuih ni..... bila aku tak buat, diorg suh buat.... bila aku dah buat.... tak cukup2..... emmmmm aku masih berhutang dgn anak adik aku kuih ni.... diorg nak rasa.... 



Kuih ni simple sangat lah.... resipi dr makcik kat penang....

Cara buat dia? ok aku tuliskan satu2 korang2 yg berminat nak cuba tu sila salin ek..... (ESPECIALLY PUAN NANI SMC, jangan malas2 ek...) nak order dr akak, akak charge USD20 tau.... walhal bahan dia sikit punya murah.... 

butter 250 gm
Susu pekat 1/2 cawan
serbuk milo 1 cawan
serbuk koko 2 sudu

semua bahan2 itu dia masak satu satu.... cairkan lah butter tu dulu..... 

pastu, matikan api, dan patah2kan (bukan hancur2kan..... jgn buat hal ek korang...) 
biskut marie dlm 3 row (munchy's) gaul2 dan ratakan.... 

sila kacau rata, itu ilustrasi tukang buat je tu.... jgn korang pegi buh dlm acuan mcm tu jek...
Masukkan dlm bekas, padat2kan.... nak senang, korang sarungkan tangan korang dlm plastik bersih, lapik tgn dlm plastik tu buh tisu dapur yg tebal tu sebb panas tu kalau nak tekan dgn plastik bogel tu jek..... pastu sejukkan dan masuk dlm peti ais.... 

utk 2 bekas ini aku buat 2 ketul butter dgn sebungkus habis biskut marie tu...


sapa2 peti dia tak berais jgn sibuk nak tanya aku (kalau tak ada mcm mana.....?) korang gi beli sendiri peti ais baru, baru buat....

Maka, itulah resepi yg tersohor abad ini dari aku..... 

Ada yg request resipi sup telur???? emmmmm.......

Tiada ulasan: