Jumaat, 16 Disember 2011

Hari ini dalam sejarah..

16 Dec 2012

12hb December, Mak aku kena serangan jantung lagi... Abah bwk mak gi Hosp Tentera Darat kat Gemas... selalunya mereka akan terima mak sebb sakit jantung kan... bukan sakit saja2.... tup2 kul 10.30 malam tu abah call aku ckp, mak kena serangan lagi tp hosp tentera tak terima mak dah.... so kena pegi klinik kesihatan gemas yg tak lengkap kemudahan nya.... hu hu.... surely pastu kena tolak ke Hosp Segamat lak... 

Abah dah kedengaran nya sangat marah... pastu abah asik tanya "nak buat apa ni long? diorg tolak mak, abah geram betul tadi, tp mak kau kata jgn kecoh2..." emmmm betul lah, sebb mak tengah sakit, kang lagi sakit lak mak tu...  aku lak terdiam bila abah tanya... aku tak tau nak jawab apa sebb tengah geram dan marah bila abah ckp diorg suh mak gi klinik kesihatan gemas.... namapun klinik jek... bukan ada machine nak cek jantung mak.... mmg aku geram masa tu sampai aku terdiam tak ckp apa2 dgn abah.... so aku ckp kat abah, uruskan mak dulu.... 

Dalam hati aku masa tu, kalau lah anything happen to mak, mmg nahaslah petugas malam tu.... so, mak pun dikejarkan ke Hosp Segamat dgn ambulans yg masa pemanduan kira2 1 jam dgn kereta biasa.... alhamdulillah, mak tak apa2.... 

ok fine.... itu citer mak sakit.... sakit hati aku tak habis lagi ni... esoknya aku cari no tel hosp tentera dan aku call utk bercakap dengan sesiapa yg berkenaan wad emergency malam tu.... ada lah satu girl ni jawab... dia jawab macam dia tau, tup2 bila aku kata kalau apa2 jadi pada mak saya malam tadi memang saya saman hosp ni... dan dan dia kata dia bukan yang berkenaan... dia hanya kerani pentadbiran... bengong tul... kau dah dengar citer aku panjang lebar buat buang air liur aje aku cakap... tup2 kau kata kau bukan yg berkenaan?.... hampeh tul... bila aku suh dia transfer kan kat yang berkenaan, dia kata line tak leh transfer.... aparaaaa..... 

ok great... kau buat main kat aku yea.... hubby aku suh aku prepare complaint letter merangkap surat minta penjelasan bertulis mengapa pesakit kecemasan awam di tolak mentah2 oleh petugas malam itu... suppose aku hantar on 13 Dec... tp dek terlupa aku hantar pagi ni.... dalam surat tu aku bagi masa 7 hari untuk jawapan dari tarikh hari ini...

done.... dah fax dah surat kul 8.30 pagi td .... tup tup kul 12.00 thari... mak call "Longggg... apa kau dah buat ni?..." eh... aku buat apa salah kat mak ni... tadi elok je bersembang suh bawak balik periuk nasi besar utk kenduri ahad ni.... rupa2nya mak cakap... pegawai atasan tentera dah hantar 4 org pegawai dia cari mak dan minta penjelasan lanjut dari mak pasal kes tu... mak lak tak tau aku hantar surat, tp tau lah aku duk call kem tu... lupa lak nak bagitau mak, sib baik mak  tak kena attack nengok tentera datang cari mak... siap tanya aku ni siapa pada mak... 

Dalam surat tu pun mmg aku purposely buh nama aku tapi alamat mak, dan tidak letak apa2 no tel supaya diorg balas in written.... aku tak nak takat cakap2 kat telefon jek as like, "kira settled lah yea.."

Mak pun memang dah geram... citerlah habis2 kat pegawai tu.... amik kesempatan gak lah nak komplen he he he.... tp memang lah pun kan, mana boleh hosp kat malaysia ni reject pesakit emergency... diorg kena stabilkan pesakit dulu baru leh tolak ke hosp awam....

Maka, sapa2 yg rasa tak puas hati dengan mana2 perkhidmatan hantarlah surat minta penjelasan... kita bukan nak saman... tapi nak tau letak duduk perkara sebenar.... aku pun ada hati perut gak weh... aku rakyat merhain jek.... bukan sapa2 pun.. kalau saman entah menang entah tidak...

Tapi citer ni tak settle kat sini jek... according to pegawai tu, mak akan dikehendaki datang ke Kem Tentera utk berjumpa dengan pegawai atasan dia.... maybe nak tau citer lebih lanjut lah....

Well... at least, ini yang aku boleh buat utk berjasa dgn mak... memang lah ajal maut di tangan Allah.. tapi kita kena berusaha juga untuk sembuh..... 

Terima kasih Hubby.. terima kasih Jija (kawan di hosp serdang...) terima kasih Shikin (kawan chat yg bagi buka mata aku...).. terima kasih Jambu yg betul kan surat aku... he he he....



Tiada ulasan: