Jumaat, 5 Oktober 2012

Tombong Kelapa...


Today aku nak citer pasal benda ini...... sapa penah tengok?.... aku panggil Tombong Kelapa... orang utara bak kata kawan aku Kak Noor panggil Kumboi Nyiok. aku berani bertaruh anak2 kita dah tak penah jumpa dah mende ni.... mana2 yang duduk bandar memang lah tak penah dapat jumpa tombong ni... apatah lagi makan nya..... memang rugi tul zaman anak2 sekarang.... banyak sungguh benda yang diorg tak dpt rasa masa zaman kita2 dulu... tapi tengok lah mak budak tu duk mana... kalau mak budak tu macam aku duk kampung, rasalahhh... kalau mak budak tu org kaya dgn tok wan dia pun kaya... confirm lah tak rasa gak.....

tombong ni ada kat kelapa tua jek... kat kelapa muda dia tak ada... aku rasa kalau tak belah dia tumbuh jadi benih kelapa lah kot.... 

zaman2 umur aku jek rajin jumpa tombong ni sebab mak mak kita tak pakai santan segera macam sekarang.... semua pakat belah kelapa pakai parang.... pastu gi hantar mesin kat kedai... mana yg kaya sikit adalah mesin kelapa kat rumah.... mungkin yang duduk kampung yg keliling rumah ada pokok kelapa lah boleh jumpa ni....

Dulu, masa kecik2 bila mak aku belah je kelapa nampak je tombong ni, kan main berebut nak makan dgn adik aku.... aku suka yg size yang kecik2 nya sebb dia lagi manis dan lemak dan keras sikit.... besar2 macam ni dah banyak air pastu dah mcm mkn span lak.... rasa pun dah kurang manis... 

Kalau kat rumah kampung uwan aku dulu... uwan aku ada kukur kelapa yg duduk bersimpuh tu.... ala2 gadis sopan kalau mengukur kelapa tu.... tapi uwan aku idaklah bersimpuh nak mengukur, dia duk terus atas tu sbb dia bukan gadis lagi muahaaa....  tapi aku kagum sungguh dengan cara uwan aku kukur kelapa... sikit punya skilled.. dengan style hayun kelapa  tu... dengan cara dia tukar kelapa tu.... aku penah buat... end up tercalar tangan aku terbabas masa mengukur.... jangan oiii... sakit tau.... mata sagat kukur ni sangat tajam macam gigi harimau...


Lebih kurang lah jenis kukur kelapa ni.... sama gak usang nya sebb hari2 pakai... mana tah pegi kukur kelapa ni... kalau adik aku jumpa ni mau dia varnish dan buh dlm lemari antik dia ni.... 

 
 ini pulak tapis kelapa (tp yg dlm gambar ni bukan mak atau uwan aku punya...) uwan aku punya lagi penyek dr ini he he he... 

rata2 org kampung yg nak perah kelapa dulu2 mesti ada penapis ini... even sekarang ni aku pun masih ada lagi jenis ini.. mak aku bagi... memang sedap pakai penapis ni nak tapis kelapa.... tp sekarang jarang pak lah sebab dah ada santan segera.... pastu mak aku pun kreatif ooo.... perah santan dalam kain cotton lak.... dia jahit 4 segi pastu masukkan kelapa dlm tu pastu perah macam perah kain.... serius senang.... seulas kelapa pun tak kuar....

Tapi... zaman dah berlalu.... teknology pun dah baru.... semua yg dulu2 dah tak ada lagi sekarang... tinggal kenangan jek.... Uwan aku pun dah tak ada... huhu....
 


Tiada ulasan: