Khamis, 11 Oktober 2012

Training 1st aider + CPR basic..

Semalam dgn hari ni aku attend training first aid dan cpr basic je.. nak refresh balik knowledge aku.. masa dpt memo dr training dept, aku malas gak.. entah apa2 lah nak suh aku gi training tu... pastu aku pikir2 balik, for my own knowledge and my family.. why dont aku gi jek.. lagipun.. duk kat opis bukannya sibuk sgt pun... 2 hari training luar dr ofis dgn lain environment pun best gak.. pastu jumpa lak kawan2 dr sister company lain yg mungkin dah selalu jumpa, or ada yg tk penah jumpa .... pastu boleh bertukar2 cerita dan fikiran.... so aku dgn Ain decided pegi lah... dlm memo tu ada 20 org list nama yg tersenarai.. tapi yg attend nya adalah 14 org jek... yg 6 lagi entahhh.... suka hati bos korang lah.... 

Hari pertama start lambat sebb nak tunggu peserta datang... sambil2 tu beramah mesra lah dgn trainer kami... wow.... banyak tul pengalaman dan besar tul sumbangan En Azlan Mohamad ni kat Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia... untung dapat  trainer yg byk pengalaman ni.... dia ni selalu pergi jadi volunteer untuk tempat2 bencana dia seluruh dunia mcm Pakistan, Acheh, Vietnam, Filipina..... 30 tahun pengalaman dlm bidang ini... imagine lah berp byk ribu org dia jumpa dengan bermacam2 kecederaan yg dia jumpa semasa misi menyelamat.... 

pandangan sisi trainer .. nak amik depan2 maluuu... kang perasan retis lak...

ini tajuk2 yg kami belajar.... cewahhh... tp aku rasa klu jadi depan aku mau aku pengsan dulu.... dont panic... dont panic.. ciri2 seorang 1st aider adalah tidak panic..... ohhhh goshhhh!!!!......

ok meh layan gambar2 yang aku sempat snap... hari pertama malu2 lagi nak snap gambar... panic panic sikit lah... nak ke petang dan tak panic2 lagi...

hari pertama western..... hari kedua nasi apa tah.. hujan panas kot tp ayam dgn daging dan acar tu memang marveles lah.... nak gi training lagi lah macam ni.....

ini classroom kami... yg belah kanan tak amik lak gambarnya... tak muat lak...

jeng jeng jeng..... tiba masa utk prektikal....
 ini grup pompuan... ishhhhh aku ni kira terer lah.. cikgu belum bagi situasi lagi aku punya laju dah buat.... cikgu suh buat 30x tekanan dada, aku kira 1, 2, 3..... terus 29, 30..... ha ha ha ... tak ada maknanya aku nak compress dan comolot patung tu lama2.... dah lah sebelum grup aku budak lelaki punya turn.... cepat2 aku pilih patung yg tak dipakai tu dr aku kena comolot lebihan budak lelaki tu.... eeee geliii...... muahaaaa.....  mcm mana nak jadi 1st aider kalau patung pun geli nak comolot....



ini grup ke dua.... focus aku kat si Omar yg pakai spec tu.... dia ni Safety Officer SIB Grup... mmg sgt menantikan turn dia.. Ekceli dia bukanlah participant tp dia saja dtg nak tengok2 kami.... cikgu suh dia join sama nak tengok dia terer ke tak.... ha ha ha lawak sungguh dia tak terer.... mcm mana di lantik jd Safety ofiser ni????....ooppsss Omar tak baca blog aku kan?... yelah... Omar pun manusia biasa  gak kan.....

ha yang ini lak acara balutan.... jenis2 luka dan cara membalut..... sumpah aku tak brp nak ingat..... tp cikgu kata as long as mangsa selesa apa saja cara balutan ok....

seperti biasa acara bergaya dan perasan cantik lah..... gambar atas tu sebenarnya aku beraksi menekan dummy tu tp dummy tu tak nampak.... tu yg bahu terangkat tu..... (eh sapa tanya???)

yg gambar berbalut tangan tu acara mencuba balutan.... partner aku si chena dan ain tulah....

ini acara handle sitausi cekik... patung tu duk kat meja hujung aku dgn budak2 pompuan.. asiklah kami terperasan yg dummy tu mcm orang duk perati kami..... aku ingat aku sorang je perasan rupanya chena pun sama... acara ni kelakar.... kita ingat nak kuarkan benda tercekik ni senang... just tekan kat perut jek?... rupa2nya susah weh.... dah lah patutng tu tinggi (sbb meja tinggi lah..) pastu keras pastu benda kuning tu tak mau gak kuar2 bila kami tekan.... si baju kuning Ain lagi lah jenuh... sgt lah lemah lembut membantu org tercekik....

Moralnya..... jgn cari Ain kalau tercekik.... he he

Dannnnn........... ini adalah markah teori aku..... oklah tu... kalau spm dpt B...

yang gelak nya... chena si kanan aku dpt markah sama... Ain si kiri aku pun dapat markah sama.... emmmmm kebetulan ke?..... muahaaaaaaaaaaaaaaaaa....









Tiada ulasan: