Khamis, 13 Februari 2014

Hujan.... setelah 2 minggu...


Alhamdulillah.....

setelah 2 minggu (rasanya lah...) hujan turun dgn agak lebat..... 

tapii... kejap je dalam setengah jam.... pastu benti... adalah cukup2 untuk menyejukkkan bumi dan membersihkan udara ...... disamping nak menaikkan paras empangan yg dah makin menyurut..... 

kalau panas berpanjangan tak hujan ni.... macam2 lah kebaikan dan keburukan....

kebaikan:

kain kat jemuran confirm kering hari-hari..... 
(tapi bakul laundry aku ttp gak tak kosong...) acaner???

nak gi mana2 pun senang tk hujan.... 

pokok rose tak kena serang black spot.... 

Keburukan kalau panas lak: (ekceli, tak  baik lah kata buruk kan... ) hehehe....

pokok rose kena siram 2x sehari dengan kadar air yg banyak.... cepat naa tanah dlm pasu kering...

panas merelit cepat letih.... kena minum air banyak lah pulak...bila dah minum banyak kena masak air banyak lah ....

nyamuk banyak lah pulak di malam hari.... bila nyamuk banyak kena spray ridsect lak.... 
tp aku ni idaklah pulak komplen banyak nyamuk, yg kata byk nyamuk en hubby aku jek.... apakah nyamuk2 tu semua kawan2 aku?...

air kat empangan dah mula surut... maka catuan air akan bermula... klu dah kena catu air.... imagine lah dia punya kalut nya nanti.........

budak2 yg ada asma/semput mudah sakit.... 

budak2 aktif mudah dapat demam, sakit tekak... 



alhamdulillah.... sejak aku amalkan mkn shaklee ni... kurang sikit dijangkiti demam.... promote lah pulakkk hehehe...



Tiada ulasan: