Isnin, 17 Februari 2014

My first RJ...


sejak tanam rose.... apa2 berkaitan rose adalah sgt seronok ok... hatta Ariana Rose di tv3 pun aku boleh half way nengok eh... sampai kan kawan2 opis pun main panggil nama ku Suriati Rose.... 

Gambar di atas adalah salah satu spesis Rose Jepun (RJ) yg aku sedang meluaskan minat untuk menanam nya di depan rumah.... korang mesti tau kan bunga apa RJ ni... alahhh dulu2 bersepah kat rumah mak2 kita kat kampung2 dgn bunga2 ni.... cuma dulu aku ni budak kecik masa tu... apa lah aku heran kan nak tanam pokok bunga?....  dah tua2 ni lak terasa nak menanam.... (sebenarnya sejak anak dah besar2 ni....)

macam mana boleh terjebak dgn bunga RJ kecik2 ni lak?... 

citernya... masa aku sibuk2 gi sg buloh cari pokok2 rose aku.... pastiii.... memang pasti kat sg buloh ada jual RJ ni kat pintu2 masuk dia.... so bila dlm satu polibag, mesti ada mcm2 kaler kan?... dulu2 mcm tak heran lah... tp bila baru2 ni pegi dlm polibag tu ada kembang2 eh nampak cantiklah... pastu aku pun beli lah.... 

dlm pasu panjang tu, RJ pertama aku dgn variety kaler..  belum lah berbunga lagi... yg dlm pasu bulat tu beli tempat lain... itu spesis besar...

pasu ni besar maka nampak sikit... hehe

pastu cari dlm internet mcm mana nak jaga RJ ni... alahhh aku dulu pun jaga rose start dgn internet gak... bila dah jumpa group rose lover kat fb, bertambah byk knowledge aku....  sbb kat dlm grup tu mmg actual punya masalah yg diorg akan tolong selesai kan dan kongsi... 

Sama je mcm RJ ni... aku pun join grup RJ kat fb.. mcm2 knowledge aku dpt dan aku pun start beli bunga online.... 

hahaha... beli bunga online... budak2 opis aku heran sbb bunga pun boleh beli online... zaman IT dik oii.... boleh lah beli... org pun gamak nya boleh beli online ok... 

1st order bunga online aku dr ainon from gombak.... mula2 aku tanya dlm grup tu sapa yg jual? ramai lah bagi nama... tp sorang je yg PM aku tanya nak beli ke tak... so deal dgn dia jelah.... 

aku beli 4 jenis dan warna RJ... semuanya rm9 + rm6 postage... buat permulaan utk dibiakkan... 

 
segera sungguh dapatnya.... hari ni deal... hari ni esok gak dia pos... baguss... 

oopsss gambar semaian lupa nak amik... nanti petang aku amik dan esok aku tepek kat sini ek... 



Tiada ulasan: