Isnin, 6 September 2010

Biskut Mazola + Kacang Goreng..

Sabtu 7 September

Ok ini misi kedua kuih raya aku... Menu pun wajib gak aku kena buat.. Sebab mudah dan  ringkas, yg penting ituuuhh..... Biskut Mazola punya turn lak.... Tapi letih sungguh lah aku nak tunggu dia bakar..... lambat sebb api kena pelan2 tak leh kuat nanti hangus kat tapak tp tk masak kat dalam.... Kuning telur pulak tak leh sapu awal2 nanti kaler dia jadi tak cantik dan fresh.... tu yg jadi rumit sikit kat kuih tu....Bahan2 dia mmglah mudah dan cara bancuh pun sonang sangat...

Lepas aku adun kacang dgn tepung red rose dan gula, keje menekap2 acuan bulat adalah keje Desi, aku tukang sapu kuning telur dan buh kacang seketul kat atas biskut tu.... tukang bakar dan tukang buh dlm balang pun aku... abih tu desi buat apa jek?.. duduk menekap jek?.. ewah ewah... lawan tokeh nanmpak?... 

Giler letih buat biskut mazola, dr kul 10 pm ke pukul 4 pagi utk 2 kg kacang tanah... mcm nak buat meniaga... orang2 profesional mcm kami ni mmg lambat sikit... he he he...

Emmmm..... nampak sedap kan?.... Agak2 kalau meniaga ni laku tak?

So, sambil2 aku tunggu proses buat biskut mazola tu take turn, aku gorengkan lah sekali kacang besar2 ni. Kacang ni mmg beli dah bogel dah bukan aku kopek kulit dia satu2... tak ada keje aku... kalau pun kena kopek yg tukang kopek adalah desi lah.... he he he... 


 Ini adalah hirisan bawang putih utk digoreng sekali dgn kacang tu... kuning emas bawang ni, dh bolehlah angkat kacang tu.  Kira mcm penanda aras nk tau dah masak ke belum lah... Bawang ni kalau di makan sekali dgn kacang tu pun sedap gak... 

 Ini lah rupa kacang dlm kuali aku.. Yg terapung apung tu bawang putih lah... kena kacau selalu ni... klu tak tak rata kuning dia...

Ini kacang yg dah siap goreng tinggal nak sejukkan sebelum masukkan dlm balang...

Tiada ulasan: