Isnin, 18 April 2011

Larangan jualan makanan tidak berkhasiat di sekolah

"Kerajaan menguatkuasakan serta-merta larangan penjualan makanan dan minuman tidak berkhasiat khususnya yang mengandungi gula serta garam berlebihan di kantin sekolah di seluruh negara bagi membendung risiko semakin ramai pelajar mengalami masalah obesiti."

aku suka!.... aku suka!.... walau pun aku dah pesan, dah berbuih2 mulut aku.... walau bawak bekal..... tp kalau dah nama budak2 tetap budak2..... depa akan tetap beli gak nasi lemak, mee goreng lebih minyak dr kantin kat sekolah ...... abih tu, dah budak2 ni nampak... mestilah beli..... 
Especially anak aku si Muiz tu, tak makan saman tul... bawak bekal mee goreng berkhasiat dr rumah, tp nanti petang bekal tu penuh lagi dalam bekas.... menandakan dia  beli gak kat kantin.... geram tul aku.... untuk mengelakkan dia beli kat kantin, aku bagi banjer singgit jek, tp cukup apa utk sepinggan mee or nasi lemak kat sekolah gak.... 

Satu lagi, JAJAN...........!... jajan ni, kalau tak jual kat sekolah, kat tepi2 sekolah luar pagar pun dah ada orang tunggu... naik motor lah..... buka meja lah.... tapi aku sedih lah, kalau aku lalu kat sekolah menengah jalan 4 kat bangi ni bila hantar anak pi kumon, 2 meja org jual air berkarbonat utk budak2 sekolah ni dah tunggu.... berkerumun budak2 membeli..... nak buat mcm mana? kalau dah kementerian had kan dalam sekolah, kat luar sekolah, sapa punya kuasa?.... ce citer... ce citer.....

Aku sebenarnya memang setuju sangat penguatkuasan ini oleh kementerian.... biar dari peringkat sekolah diorg train budak2 ni kawal obesiti.... dulu2 seingat aku kat sekolah aku dulu, memang ada amik berat badan, ketinggian semua kat murid2.... tapi sekarang, tak lagi.... tu yang bebudak semua nya banyak berlemak kat badan..... 

Pagi tadi masa hantar anak gi sekolah, dengar berita kat radio, Farah senyum jek... he he... tapi farah ni dia rajin makan, makanan dari rumah..... Muiz je yg tak makan saman sangat cakap orang.....


Tiada ulasan: