Khamis, 8 Mac 2012

Apa yg aku beli bila ke pasar borong?

Post ni patut dah lama aku masukkan.... sebb ramai gak kawan aku tanya, apa yg aku beli kat pasar borong sebb kerap sangat aku ke pasar borong... 

 Aku start ke pasar borong bila aku dah ada pembantu rumah.... prinsip aku, aku mesti masak untuk anak2 dan suami bukan pembantu aku yg masak utk ahli keluarga makan.. setiap pagi sebelum pegi keje aku akan masak lauk utama.... bila lama2 maid aku dah pandai, dia masak sayur dan nasi utk budak2 balik sekolah... so bermula lah rutin aku ke pasar borong.... dulu2 aku pegi dengan desi.... seawal 6.30 pagi dah kuar rumah mcm org noreh getah lak.... sampai kat pasar borong tu dalam kul 7 pagi... normally tak ramai org sangat, parking pun dekat2 dgn pasar lah senang nak heret troli bila beban dah bertambah....

Desi tak berapa suka ikut aku gi pasar borong sebb nanti bila sampai rumah, dia kena bersih2kan ikan.... aku rilek lah lepas tu..... tak tolong langsung.... abih tu dah maid aku cekap.... 

tapi sekarang, baru aku tau naper desi tak suka ikut aku gi pasar.... rupa2nya balik dari pasar acara membersihkan ikan lah yg paling aku tensi... letihhhhhhhh.... kena berdiri lebih 2 jam nak bersih2kan ikan ayam udang sotong semua tu.... 

Selalunya, ikan yg aku beli adalah... tenggiri, siakap (wajib), ikan merah sekor sederhana, ikan kembong, ikan selar kuning, ikan sardin bulat tu... ikan senangin, ikan nyuk nyuk, ikan kerapu..... udang 1.5kg, sotong 1.5 kg.... bab yg paling aku tak suka adalah bersihkan udang.... kena kopek kulit dia bagi bogel naked semua udang tu... sebb klu tak di naked kan udang tu, laki aku tak mo makan... dia kata dia nak senang makan.... kalau aku buat udang tu half naked pun dia tak akan makan udang tu.... sebb dia kata, kat rumah dia, dia nak senang makan udang.... 

Alhamdulillah... hubby aku pulak jenis sangat rajin tolong aku bersih kan ayam dan udang... aku bukan apa, kalau kopek udang, habis luka2 tangan aku... pedih2... lagi satu kalau kena sirip ikan siakap... adussssss boleh demam aku dek bisannya

Ok jom nengok gambar2 apa yg aku beli kat pasar borong yea...

telur 1 papan... cukup utk 2 mingu

Kentang ni anak2 aku suka sgt... kalau masak sup ayam ke, buh kentang mesti banyak2. buat sambal kentang pun buh banyak... ini boleh lah tahan dlm sebulan lebih...
kentang holland 1 kotak
barang kering yg wajib beli
 Semua bahan2 dia atas aku blend kecuali bawang kecik....

Bawang putih/halia aku blend buh dlm botol prego tu...
CIli kering tu aku rebus dan blend dan masak atas api perlahan dlm sejam dua bagi dia masak.... so, bila kita nak buat sambal or nak gunakan dia, takyah dah menumis lama2... sebb cili tu dah masak.. pendek sikit masa memasak aku pagi2...

tapiiiii.... sila amik kira percikan cili tu di sekeliling dapur ok.... hud aku, dinding aku, dan burner aku.... habis terpercik2 api... sebb tu api kena perlahan.... nanti dia jadi blup blup tu yg tak tahan... aku nanti amik kertas sokabar, lekat kan kat dinding2 dapur dgn selotape tu.... he he he.....

kat bawah ni adalah bawang yg selalu akan bertahan dlm 2 bulan gak kot... terpulang kepada berapa kerap aku masak, kalau ada tetamu selalu, cepat lah habinya....
bawang besar 5kg
yang ini pulak ikan2 yg aku selalu beli...
banyak kan? gambar ayam takdo lak...



ini pulak.... adalah en hubby yg rajin tolong aku.... terima kasih mr hubby.... tanpamu di dapur... lama lah aku berdiri....... he he he....


Agak agak korang lah.... aku ada rupa macam tokey kedai runcit tak?..... dah semua beli dalam quantity yg banyak.....
tp barang2 kering tu aku idaklah beli setiap 2 minggu aku beli stock ikan/ayam.....

emmm ada gak org tanya, eh lamanya simpan ikan sampai 2 minggu... sebb peti ais aku jenis 2 pintu, sistem frozen dia bagus... , dan ikan pulak di basuh dgn air asam... so far belum ada yg layu or ceri beri makan stock ikan aku.... pandai simpan, pandai lah makan.....  he he...

itu belum aku amik gambar stok barangan kering aku dgn stok sabun2 aku ... jiran aku panggil rumah aku 'mini market'... semua barang ada stock.... sebb prinsip aku, beli sekali sebulan.... takada masa nak beli singah2....

Tiada ulasan: