Ahad, 9 Mei 2010

Last day kat Chicago

hari ni 02 May, 2010.

Last day aku kat Chicago, hubby ajak gi Aurora Premium Outlet yg terletak 1 jam 20 minit perjalanan menaiki tren 2 tingkat dr Chicago Union Station. Seawal 8.30 pagi kami bertolak ke station. Ini pengalaman baru aku naik tren 2 tingkat. Kat tingkat atas seat dia single jek. Agak kecik lah seat dia. Tk selesalah bagi aku. Tp sebb nak rasa duduk atas oklah. 
 Ini kat depan pintu nak masuk train
Yg ini pulak kat dek atas train, nampak kat tgh2 tu mcm ada landasan, kt bawah tu tempat duduk ting bwh pulak.

Sepanjang perjalanan ke Aurora tu, ada 25 stesyen yg train ni berhenti.  Setiap 1 minit tren ni berenti di hentian2 kecil.  Aku kagum dgn pemandangan yg aku nampak di setiap hentian.  Cantik, teraturr, bersih dan mcm kampung2 style dgn rumah yg cantik2.  ishh nak kagum dgn tempat org je keje aku…. Lahhh kan dah kata, aku ni appreciate setiap tempat yg aku pegi, tak kiralah kecik ke besar Negara tu.  Sebab bagi aku, tak mungkin aku akan jejakkan kaki lagi tempat2 mcm tu lepas ni.

Sampai di Aurora station, kami kena naik teksi ke factory outlet tu sbb rupa2nya tiada bas ke situ hari ahad.  Menurut driver taxi, mereka nak menggalakkan penggunaan kereta pada hari hari ahad… yelah kot, sapa lak nk beli minyak kalau semua pakat nak naik bas.  Sapalak nak naik taxi klu semua pakat nak naik bas…. 

Sampai2 kat Premium Factory Outlet, tu diaaaaaaaaaa melopong ni tengok punya besar factory outlet nya….. serius besar, lagi besar dr di Washington dan Hokkaido yg aku penah pegi dan dr di Bonston yg hubby penah pegi.


Kami dah aim apa2 yg kami nk beli, tak dapatlah nk masuk semua outlet dia sebb kami ada masa 3 jam je sebelum nak kejar last train hari ahad pukul 4.20 ptg.  Dahlah jauh jenuh gak nak balik nanti. 
Hubby kat depan outlet Perry Ellis, perfume kegemaran dia yg hanya ada jual kat US jek....


Yang kelakarnya, kat butik Coach siap kena beratur lagi utk masuk kedai dia.  Aku ckp kat hubby, tak kuasalah nak beratur semata2 nak beli.  Sbb aku dah beli kan kat Chicago so malaslah nk masuk lagi. Kang aku beli lagi kang.  So aku masuk kedai Fossil, beli sling bag Farah dan wallet utk abah sebagai ucapan terima kasih sanggup hantar dan jemput anak aku gi tuition sepanjang ketiadaan kami setiap hari, masuk kedai Guess belikan Hidayah handbag sebb sanggup datang dan ajar anak2 kami bila kami perlukan dia.  Masuk Coach belikan mak wristlet sebb jaga anak2 kami.  Dan yang paling kami gembira dpt belikan Muiz kasut bola yg dah lama dia minta.  Kat KL tak ada size utk Muiz.  So, bila dh sampai sana belikan dia 2 psg kasut bola bola Nike dan Adidas.  Sah melompat lah dia suka bila dpt nanti.  Confirm hari sabtu tu dh pakai dah main bola… tak kisahlah main bola kt mana, minat anak jgn disekat. Minat anak kita kena support.  Kegembiraan anak,adalah kegembiraan kami juga. 

 
Barisan panjang tuk masuk Coach... mengarut tul.... 
 
Byk memborong nampak? 
Train 2 tingkat



Mlm tu, hubby ajak gi makan kat Baba Palace lg mkn nasi putih + kambing masala lak.  Sedap gak kambing masala dia.  Lepas tu, hubby ajak gi Navy Pier.  Kawasan pelancongan yg ada amusement park di dalamnya.  Juga ada cruise2 yg boleh disewa tuk melihat Bandar Chicago dr laut.  Tapi aku tak sempat naik sebb dah malam.  Amik2 gambar jelah… 


Kat US ni, nak beristijak dia tandas2 awam amatlah sukar.  Walau tandas diorg bersih tp tak ada pipe hose (sebb tulah bersih). Aku kena bwk botol mineral kosong ke mana2 saja aku pegi sebb kt tandas  awam dia tak ada paip hose nak basuh2 lepas buang air.  So, kalau sapa2 nak ke US inilah perkara utama yg harus diberi perhatian.  Tak selesa aku nak main lap2 je dgn kertas tisu lepas buang air.  Sebb tu aku sanggup usung botol mineral kosong setiap kali jalan dan masuk tandas awam kat sini.

Tiada ulasan: