Selasa, 19 Oktober 2010

Aku Bukan Malaikat - Rudy Hirdy

Kehidupan satu realiti penuh cabaran, akhirnya membawa hikmah yang cukup berbaloi.  Sesungguhnya rahsia Allah bukan hak umatnya.....

Rentetan kisah hidup seorang lelaki bernama Qimiel yang penuh dgn dugaan.  Akibat personalitinya, dia hidup bergelumang dengan cercaan dan penghinaan.  Pola hidupnya tidak pernah lari daripada pengkhianatan.  Dia bergelar suami dan ayah tanpa diduga.  Dia bergelar duda sebelum merasai nikmat rumah tangga.  Namun dia pasrah dengah ketentuanNya. 

Aku Bukan Malaikat sebuah kisah yg sarat dengan pertembungan jalan hidup yg berbeza.  Mejelaskan Allah itu maha adil.  Memberi dugaan kepada hambaNya tanpa mengenal pangkat, darjat dan keturunan.  Namun, yang pasti Allah tidak akan memberi dugaan yg melampaui batas kemampuan hambaNya.

Novel ni aku beli masa aku jln2 dgn hubby kat alamanda on my anniversary day hari tu. Saja masuk MPH (nak gak masuk tu...) belek punya belek buku islamic kat rak PTS jumpalah buku ni... sinopsis dh menarik dah tp sebb penulis dia tak penah ku kenali, cuak gak nak amik... tp sebb rasa2 mcm sedap je jalan cerita maka aku amik gak lah.

Mula2 baca agak boring lah dgn bahasa yg mcm budak2 baru nak menulis sebb ada byk sgt perkataan KAH? pada ayat2 tanya dia... kira mcm budak2..... tak dewasa langsung ayat dia... tapi bila aku keep on reading syoklah pulak.

Watak qimiel jejaka lembut disalahertikn mcm gay dn selalu dibuli oleh rakan rumah. Dahtu ada2 org pompuan yg minat dia. Until 1 day, dia kena 'rogol' dek org jahat dlm menjadi korban utk selamatkn org yg selalu buli dia. Lps tu jd besfren lak.. Dlm masa yg sama awek si tukg buli ni, Laura kena aniaya dek kwn sendiri gak.... Kira citer ni byk watak dn byk konflik....

Terjadi pulK org ni nk pakwe org tu, org ni nk makwe org ni.... So fitnah pun dicipta utk perangkap. Hinggalah qimiel terpaksa kawin dgn laura yg mengandungkan anak luar nikah zafrin secara tk sengaja. Habis je bersalin, Laura minta cerai dan suruh qimiel jaga baby dia qayyum...

Konflik lg best terjadi setelah 7 thn masing2 bertemu kembali.... Cerita ni mmg best lah...

Rate aku: 4 ****

Tiada ulasan: