Rabu, 2 Februari 2011

Citer braces ku... hari ke 33...

 Hari ni dah masuk hari ke 33 besi transformers ni ada kat gigi aku ... kat farah, tambah 4 hari sebb dia pasang awal dr aku.... emmmmm.... nak citer perkembangan gigi tranformers aku ni..... ishhhhh tak suka nak ingat2 masa mula2 pasang tu, dgn sakit nya, dgn ulser nya, dgn air liur meleleh nya tak leh control, dgn terbangun tengah malam cari ubat ulser nak sapu nya.... dgn laparnya tak leh makan benda2 yg kita biasa melantaknya..... macam2 rasa...... pendek kata.... sengsara di 2 minggu pertama......

Masuk minggu ke tiga, dah pandai control emosi dan nafsu makan.... dah tak heran dah dgn makanan2 yg diorg diorg tu makan.... diorg diorg tu especially kat budak2 opis ni lah.... makan pisang goreng pun nak ajak aku ek.... saja jelah tu..... tak heran dah weh..... tp sampai ke hari ni, aku masih tak leh nak kunyah nasi sob sob....

Macam dah ckp hari tu, setiap bulan aku dgn farah akan gi jumpa doktor untuk tengok keadaan braces, tukar wayar setiap bulan dan macam2 lagi lah..... tapiiiiiiiiiii... yg paling aku geram setakat ni si farah sudah tertanggal 3 bijik bracket besi yg melekat kat gigi tu.... Ya rabbi anak dara akuuuuuuuuuuuuuu......

1st, 2 bijik bracket kat geraham dgn arch wayar dia putus sekali..... (korang tengok kat gambar ni sebijik besar dan panjang ni lah wayar yg tertanggal tu),  Masa tertanggal tu tak tengok ropa nya, aku tak lah kisah sgt sebb baca pengalaman org kat blog2 mmg ada yg terjadi tertanggal braces..... alah, dia kan lekat jek..... utk budak2 yg mcm farah ni yg pemakan, mmg logik lah tertanggal sebijik dua..... tapi lah kan, aku rasa mana ada kes tertanggal sekali dua dgn wayar2 sekali putus.... ishhh geleng kepala aku bila dia tunjuk besi dgn wayar yg tercabut tu.  Aku terpikir, kalaulah dia tertelan besi 2 ketul dgn wayar tu sekali? Macam man? jawabnya kena gi x-ray lah perut dia nak tengok kat mana letak nya benda alah tu..... eeeeeeeeeeee ngeri lak aku ingat2 balik.....

Masuk bilik doktor nak tunjuk kat doktor pun, doktor terkejut sebb wayar dia tertanggal sekali.  Walhal, wayar tu panjang dr geraham ke geraham panjangnya bukan pendek2...... tp boleh putus.... ce lah korang imagine ganas ke tak ganak anak daro den...... kata desi, dia kunyah tulang ayam.... nak gelak tu, bila org tanya, dia boleh jawab, makan pokok.... haaaaaaaaaaaaaaaaaa tau pun tension org duk tanya2 byk2......

Alhamdulillah, doktor kata bracket aku bersih..... mana tak bersihnya.... dah lah tak makan, duk taler bubur jek.... itupun ada gak cuba2 makan laksa, tp aku rasa ikan laksa yg jadi kuah tu duk bertakung dlm bracket besi tu..... ishhh lah aiiii.... 

Sebenarnya ada satu perkara yg menakutkan aku sebelum jumpa doktor tu, gigi aku goyang..... walaweiiiiiiiiiiiiii.... takut aku .... dah lah goyang sakit giler lak tu kat gigi yg goyang tu.... aku dah takut dah.... takkan goyang lak?.... jenuh lah rongak gigi aku waaaaaaaaaaaaaa..... so masa 1st appointment tu aku tak ckp dgn doktor sebb tak leh aku terima hakikat kalau doktor kata "yelah.. gigi yang goyang tu kena cabot..." waaaaaaaaaaaaaa........ nehi... nehi...so aku diam kan aje, tp balik dr klinik tu, dah tak goyang lak... ishhh akal fikiran menguasai aku dah ni..... 


Balik dr klinik, singgah kedai makan.... eh aku dah leh makan bihun dgm kuehteow sup hokey.... yeaaaa.... .tapiiii telan je tak kunyah, gigi depan aku ni pun dah naik sengal dah sebb dah lama tak ada aktiviti kunyahan berlaku kat situ sejak 33 hari yg lepas (aktiviti lain tak yah citer lah... gone with the wind......) hu hu.... nak jadi citer, bracket farah sebijik tertanggal lagi..... Ya Rabbi anak dara akuuuuu... baru je balik jumpa doktor pasang yg 2 tu, dah tercabot yg lain lak.... 


So malam td, gi jumpa doktor lagi nak pasang balik braket yg tertanggal tu, rupa2nya si farah pun ada problem gigi dia goyang..... ingat aku sorang jek..... dia lagi power, terus tanya doktor, tak macam aku yg takut nak tanya.... hu hu... ishhh apalah ibu ni..... buat malu kaum jek....


Rupa2nya...., doktor kata, org yg pakai braces, gigi dia sentiasa bergerak2 24 jam sehari, 30 hari sebulan utk process allignment... sedar dgn tak sedar jek.... sebb tu kita akan rasa sengal2 kat gusi2 kita dan rasa mcm meletup2 jek kat gigi tu.... ishhh.... korang mesti tak leh imagine kan?..... sib baik lah aku pakai sama dgn farah, ada gaklah geng nak tanya or stori mori..... dan gigi aku ada satu udah terrenggang dr gigi sebelah dia dlm process nak rapatkan gigi..... uihhhh..... macam2 lah gigi ni.... menakutkan... lagi2 orang tua mcm aku yg pakai ni hu hu.....  


Dan yang pasti, setiap kali aku gosok gigi dgn air sejuk biasa, aku rasa besi gigi aku kembang jekkk..... haaaa.... mcm ponuh je molot aku ni..... 


Soalan aku???? korang yg baca ni, ada pengalaman???? takdo kan????? haaaaaaaaa aku adoooo.....

Tiada ulasan: