Rabu, 16 Februari 2011

De.s.i si interviewer...

Hari ni nak cerita psl pengalaman aku mencari pengganti kepada Desi, sebenarnya bukan aku sgt yg cari, si desi ni yg carikan... di telipon nya keponakan2 dia kat sana suh cari pengganti utk dia pastu siap ckp kat kakak dia "klu aku tak dpt pengganti, bos aku tak bagi aku balik...." haaaaaaaaaa... cerdik tak cerdik si desi aku gertak kakak dia.... bagus gak tu, sebb dia ada alasan tertentu lah tu.... antaranya:

1) dia seorang pembantu yg baik sebb sama2 rasa susah bila dia tak ada nanti...
2) dia rasa org lain tak leh take over keje dia lah klu dia balik, even kakak majikan dia ni pun tak leh nak celen dia buat keje rumah lah tu.... elehhhh.....
3)  dia sayang kat aku lah sbb tu dia nak tolong carikan pembantu gantian....
4) dia tak nak aku terpekik terlolong kat hp dia klu ada masalah lepas dia balik..... tak senang hidup dia nanti muahhaaaaaaaaaa... kan desi?

Maka pencarian bermula setelah aku tekan butang enter kat website Air Asia nak beli tiket balik dia for good... hu hu.... dah dpt dah mula2 tu.. Nama dia Eka, org nya muda, tak penah kuar dr Indonesia hatta ke Jakarta pun tak penah... dia minat nak keje, tp tup2 abang dia tak bagi pulak sebb konon takut adik dia tak balik dah ke kampung atau pun takut adik dia kena dera.  Bukan setakat tak bagi, abang si Eka ni siap kurung Eka tu kat rumah dia yg jauh dr kampung tu dan dirampas hp sekali tak mo adik desi hubungi lagi..... elehhh... ingat aku ni singa ke nak dera2 org.... klu aku ni jahat, takkan si desi sanggup bertahan keje dgn aku sampai 7 thn... asal balik kampung jek badan gemuk.... perut pun dah nampak penuh.... ha ha ha....

Keje si desi la ni interview calon2....  prepaid dia aku supply... sebb aku tau, takkan nak suh desi carikan gantian, tp belasah prepaid desi lak... jenuh lah...

Tup2 2 hari lepas, kakak dia call, kata ada sorang kawan dia berminat nak keje kat sini. Maka kakak dia naik lah motor 2 jam nak pi jumpa calon ni nak tanya nak tak keje ganti desi (udah mcm agen pembantu rumah lah kakak dia) terharu gak lah aku sebb adik dgn kakak2 dia sanggup carikan pengganti desi utk aku... Diorg ni confirm datang dr keluarga yg baik2.... tup2 katanya ayah  calon kedua ni tak  bagi pulak... jenuh lah si desi ni menelipon calon ni pujuk dia dgn disertai ayat2 yg baik2 dan indah2 belaka utk angkat aku sebagai majikan yg baik... klu tak katanya, takkan dia bertahan sampai 7 thn.... dia ckp dlm bahasa jawa dia, aku bukan paham pun.... Calon ni pun tak penah dtg Msia, tp penah keje kat Jakarta lah, anak dah besar2... tp umur dia dlm 30 an... Desi kata dr suara dan cara ckp kat telipon dia kata mcm ok lah, dah mcm ahli nujum lak kau ye desi..... so, tunggu esok utk dptkan jawapan dr dia...

Dalam masa yg sama, ada lagi sorang pulakkkkkkkkkkk (dah bertindih lak calon haaa...).... kakak dia carikan lagi.... yg ini mmg dpt keizinan betul dr suami dia......... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiii dah ada pengalaman keje kat Melaka sebelum ni.... keje kedai makan...... alahaiiiiiiiiiiiii........... bukan tak mo, aku kalau boleh biarlah dtg dgn fresh.. senang aku nak bentuk... klu dpt yg dah biasa dgn budaya msia dgn keje kedai aku pun susah hati gak bab tahap pergaulan ni............. yg ini pun aku kata tunggu lepas 2 hari call balik.... Desi pun kata dia prefer yg tak penah masuk msia tu sebb kakak dia jamin dia baik.... emmmm....

Yang bestnya, si desi ni keje dia mengiterview calon2 tru hp jek... dasat gak maid aku ni.... dah lah ganas, laju, pantas, pandai lak influence org tu......... ke kau nak balik sgt ni desi?... tak sabar dah ke?... hu hu... aku ni lagi dekat nak bulan 4 lagi sedih ni... bukan aku lagi suka sebb lagi dekat bulan 3 aku nak terbang ke Florida.... balik je aku dr Florida nanti, desi pun aku terbangkan balik.... uwaaaaaaaaaaa...

Hubby pun ckp, klu kita tak leh nak get long dgn yg baru, after 1 year kita pujuk lah desi balik keje dgn kita.... ambooiiii... dia balik nak jaga mak dia sakit... silap haribulan sampai je kampung dia terus akad nikah... tau2 dah dpt kembar 2..... tak ke haru????? terharu tau.....

Desi, terima kasih ek.... walau pun kau org jawa, kakak bos kau ni org minang, tapi kita guna bahasa melayu kan?..... ha ha haa............ Bapak? dia jawa kureng... jgn amik kira dia.... he he...

Tiada ulasan: