Ahad, 13 Februari 2011

Kek Coklat Biskut Marie

Akhirnya, aku berjaya mendorong diri, perasaan dan hati ku utk bikin kek coklat ini.... yang mula2 aku makan masa Aleni dan kawan2 sek rendah ku datang bertandang ke rumah.... Kek ini diperkenalkan oleh Puan Aleni... thank you Puan Aleni, sebb kau bawak kek yg amat sodap ini utk aku cuba.... perghh memang sedap bangat sih... kelas dan yummy.... tapi kan... nak buat nya agak susah bila aku dengar Aleni kata kena kukus layer by layer.... halamak.. maka utk aku yang kurang sabar mmg terperuk je lah resipi dia dlm email aku sampai terhilang terus.... entah apasal tiba2 lak aku rasa nak buat semalam....

Maka dengan tak sabar nya, semua barang2 nak buat dah siap, tup2.... waaaaaaaaaaaaa tersalah beli tepung kek naik sendiri terbeli tepung kek halus.... brand Blue Key tp jenis yg lain.... ooo tidakkk... terbantut ar nak buat.... so, pagi ni bangun pagi dengan semangat nak buat kek.... sebenarnya bukan apa, hubby ada mengucapkan ayat, "sejak atie pakai braces ni, dah jarang2 nak masak2 yg sedap2... semuanya mana dan jek..." gulpp!.... alahai en hubby.... sebenarnya selera ni mmg kureng, masak utk anak2 je hari2.... weekend2 ni kita kan asik ada jemputan dan makan luar jek.... dah lah tukang masak ni memang tak leh makan itu ini sangat, maka kurang feel lah nak memasak.... tak pe.. takpe... kita dah buat kan kek ni... special lagi... layer by layer tau....

wahhh en hubby pun tolong ayak tepung + milo + koko... patutlah sedap...
2 adunan... maka kena berpindah ke mangkuk yg besar utk pukul..
 
dah siap, ready tuk di kukus...
ok layer yg pertama, dimulai dgn adunan kek ceklat tu

kendian, biskut marie original di susun, Aleni kata biar penuh, tp aku tak buat lak..

pastu tutup dgn aluminium foil jgn bagi wap steam tu masuk dlm adunan kek
layer pertama cantik... tapi layer ke 2.. waaaa terbocor lak bila di tekan... spoil..

Inilah kek yg sudah siap dimasak... yg atas2 tu rosak sebb melekat dgn alumium foil.... penuh sgt kot...
Emmmm.... proses nak menghabiskan satu loyang ni adalah tersangat lama yakni 2 jam..... korang rasa korang sabar tak????? he he he...


Maka... inilah hasilnya kek lapis biskut marie ku....

Jemput... jemput.... uihhhh sedapppnyaaaaaaaaaaaaaaaaa.....

Tiada ulasan: