Rabu, 16 Mei 2012

21 Tahun bercinta... wow!!!

13 May... 2012.... ulangtahun percintaan aku dengan hubby ku ke 21 tahun .... kami bertemu utk pertama kali nya pada 13 May 1991... lama kan?.... kami bertemu dalam keadaan tak sengaja.... masa tu kami dua2 masih study lagi.... kat mana, di mana dan macam mana tak yah citer lah... lama sangat dah nak citer pun.... walau pun masih ingat sangat2 tapi i just keep to myself je lah....

selepas 4.5 tahun berkawan kami pun mengikat tali pertunangan... aku ni sampai sekarang tak berapa nak ingat tarikh pertunangan.... sungguh.... tak tau naper tarikh tunang tu tak berapa nak lekat kat otak.. ingat lagi, aku tunang tak ada mak andam semua... baju sendiri pilih... pastu mekap pun main bubuh sendiri2 je dengan bantuan mak cik aku yg pun tak berapa nak pandai mekap.... kelakar giler kalau ingat... nengok gambar tunang pun kelakar... sib baik aku ni kategori muka stok comel... maka menjadi lah rupa aku pada hari itu... haaaa.....

Tapi ingat lagi ni, baju tunang sutera batik kaler peach, selendang jarang ada kilat2 emas jadi tudung...
pastu yg paling gempak rombongan meminang aku adalah paling ramai dalam sejarah kat taman rumah mak aku.... 13 bijik kereta penuh passenger..... umang eh.... 2 hari sebelum tunang ada je bilangan org yg ikut bertambah... pening mak aku... punya takut dek ramai nya rombongan.... sampai mak aku kena sewa kemah utk sambut bakal menantu.... pastu dulang hantaran punya banyak.... 

jap2 kang hubby telepon tambah hantaran... sampai 15 dulang.... kena lah balas 17 dulang... mak aku sampai cari kuih karipap, pulut kuning, kuih muih balut mcm hamper nak bagi dulang balasan jadi 17.... phewwww.... kelakar pun ada bila ingat kan... kelam kabut mak aku... pagi tu cepat2 abah gi beli ayam buat tambah lauk... kalau tak, mau tak cukup lauk.... (bagi org kampung mcm mak aku, malu seh tak cukup lauk jamu org makan..)

seriusssss... ini bukan citer tipu.... 

bekas telur hantaran tunang yg makcik dia buat pun aku masih simpan tp kat rumah mak gemas... sebab cantik...

selepas setahun, kami diijabkabulkan pada 29 September 1996.... tema kawen kaler maroon putih...  kad kawen pun kaler maroon... sampai pak mentua marah sebb katanya macam kaler cina kawin... adoii.... pun  masih ada lagi simpan kad kawen tu...

mak andam dengan solekan plus pelamin masa tu murah lagi.... RM450 inclusive of pelamin, baju 10 persalinan, dan mekap... mana nak dapat zaman sekarang ni?.... u all tell me lah..... baju tu tak dapat lah pakai 10 persalinan.. sampai mak andam pun marah sebb tak habis pakai... mana taknya, nikah dgn sanding dalam 1 hari.... super duper terer kami....

ingat lagi masa nikah.... baju nikah hantar jahit kat Man Kajang... masa tu dia belum jahit baju artis lagi.... tempah baju berlining + manik sequin penuh kat baju rm200 jek... murah kan? tapi masa tu kat aku mahal lah.... eh ada lagi baju tu kat rumah mak gemas.... he he he...

masa sah akad nikah, air mata aku otomatik mengalir punya lah sayu dan syahdu dan happy, sampai mak andam aku marah sbb mekap rosak ha ha ha ... nikah kat masjid jamek gemas.... 

Alhamdulillah... sampai sekarang kami masih bersama lagi... mudah2 an... kami tetap bersama sehingga ajal menjemput....

21 tahun perjalanan persahabatan aku dengan hubby sangatlah beronak berduri dan manissss sekali....

Thank you hubby... coz we are still together.... tak kira lah apa saja yang dihadapi, saya tetap berada di sisi...

"dari naik motor kapchai yamaha 110... ulang alik pegi keje..."
"dari naik komuter dan naik bas nak balik kampung...."
"dari naik kereta iswara sedan second hand... beli hanya selepas 8 bulan kawen..."
"dari sewa rumah flat tingkat 2...."
"dari kurus menjadi ....... "
"dari gaji starting RM800......"

semua kita dah hadapi.... 

ada gak kawan2 yang tak caya semua seperti di atas.... tak pe lah kan?... kita berdua je yang tau.... hu hu...

..... and i.... will always love you.....


Tiada ulasan: