Selasa, 8 Mei 2012

Orkid ku....

cantik tak orkid aku?... ini orkid yg aku  tanam sendiri kat belakang rumah aku..... dia jenis menjalar... jgn tanya nama dia ek... aku bukan tau.... aku amik benih dari rumah mak mentua... dia tanam kat rumah dia, so aku interested sgt dgn kaler dan jenis dia.... mak mentua aku suh aku tanam... maka aku pun tanam lah.... harapan memang tinggi utk benih dia hidup sebb sebelum2 ni mak mentua bagi anggerik pun tak mo hidup.... 

benih dia dr batang orkid ni dan cucuk je kat dalam pasu yg ada arang.... aku tak de nya belai2 sgt just siram dan bagi baja bunga macam biasa... tup2 dia berbunga.... species ni agak mahal gak benih dia aku tengok kat pesta bunga kat Mardi... benih kecik saja RM45, dan ada lain2 kaler....

orkid ni dah penah berbunga sebelum ni, tapi kaler dia pink2 jek.... tapi jangka hayat dia tak lama sebb monyet dah sebat.... 

yg ini hubby aku baru jumpa pagi tadi.... dia lah kot duk  belek2 garaj tu.... sepanjang aku gi Boston tak ada lak si desi or mak aku bgtau pasal orkid ni... confirm masing2 tak sedar orkid ni berbunga.... 

dapat je bbm dari hubby... aku punya gumbira lah... tak sabar nak balik nak nengok sendiri dia kat atas pokok... huiii semangat ni sampai terus post kat fesbuk punya teruja dan bangganya aku dgn orkid YANG AKU TANAM SENDIRI.... muahaaaaaaaaa...... penting tu huruf besar...... 

jangan tanya.... sejenis ini aje ke kau tanam????? yesss.... sejenis ni aje yg hidupnya..... he he he.... 


Tiada ulasan: