Rabu, 16 Mei 2012

Puding Caramel

entree makan2 lak.... 

hari ni aku suppose nak buat kek kukus coklat biskut marie dpt dari sifu Aleni nunnn di Doha nun yg sgat sedap dan yummy... hari tu 1st buat pakai kukus tradisional, tak brp nak menjadi.... pooodahhh.... berlagak amat sejak dah ada kukus letrik yg amat jimat masa ku ini.... siap ada bunyi 'ting' bila dah cukup time ha ha ha... so since ada asisstant yg nak balik ahad ni, aku pun konon2 nak lah buat... 

tapiiiiii apa sudah jadi???? dari kek sudah tukar puding caramel??? sebabnya... membelek2 majalah saji yg baru dpt dr kak syahidah... (langgan dr member ofis kat port klang...) terliur lak nengok org kaya dalam tu menjamu kawan2 dengan puding caramel (puding caramel jek?...).... dulu penah buat, tp dah tak ingat....

maka, ptg tadi buatlah gunakan resepi yg aku dpt dari sapa pun or mana pun aku tak ingat dah... bukan dar majalah saji tu.... yg aku dah siap2 print out tu memang sangat simple buatannya... 

kejap sangat nak prepare puding ni... tp aku heran kat pasar ramadhan org boleh jula 1 slice yg ketinggian tak sampai 1 inci RM2.50.... cekik darah tul... dahlah bahan2 nya confirm murah... memang buat duit tul orang meniaga puding caramel ni... aku ingat aku pun nak meniaga puding ni lah kat opis... he he he... satu adunan ni dapat dlm 12 slice besar2 yg jual kat pasar ramadhan... RM30 in return???? perghhhhh.....

so Farah.... anak ibu... your feveret ibu siapkan ok... 

 
ini rupa puding tu selepas keluar dari kukus... memang buruk dan sgt lembik... tapi kena biarkan dia sejuk dan keras sikit baru  terbalikkan ke dalam pinggan yg agak lebar dan melengkung... kot melimpah air gula yg berada di bawah tu... 

 nah.... setelah diterbalikkan... ini lah rupanya... elok je kan?.... ini kalau Ayu dgn Ain sapura nengok ni confirm suh aku bawak gi opis ni... he he he... 

emmmm sedapnya dengan limpahan air gula tu... pastikan gula tu tak hangus dah pahit... kalau tak abis lah semua rasa nya... kantoi... 

sekian....

Tiada ulasan: