Ahad, 23 Januari 2011

Jumaat, hari yg mencemaskan...

21 January, 2011

dah pukul 5.30 petang Jumaat, nak balik dah.... say bye to semua budak2 opis... sempat sengih2 mcm kerang busuk... almaklumlah, esoknya nak sabtu.... hari yg ditunggu2 kan?

dah masuk keta, rasa hati mcm nak tengok henpon, eh mak call? aku call mak balik..... mak jawab "long, kau terus pegi hospital serdang.." mcm tu jek mak ckp.. pastu putus.... ahhh sudah.... mak kena heart attack lg ke?... aku dah tak sedap hati.... aku call balik mak, aku tanya lagi "mak sakit dada ke?" mak kata "ya.. along terus pegi hospital serdang yea..." aku pun pecut lah lah nak pegi hospital... rasa mcm nak press minyak habis2 an... rasa mcm lambat jek sampai padahal jumaat tu keta taklah byk sgt... agaknya org cuti bersambung thaipusam kamis tu... Ya Allah... cepat lah sampai hospital... mak yg sakit dada, aku lak rasa mcm nak kena heart attack.

Tengahari tu, baru je borak dgn Maryam pasal kekerapan charge batery henpon. Dia tanya, akak tak charge henpon kt rumah ke? aku jawab, tiap2 malam charge, tp klu dah half batteri, akak akan charge lagi sebb tak nak nanti bila ada kecemasan mcm mak akak kena heart attack, batteri henpon tak cukup.... tup tup.... hari tu mak pulak yang kena .... sib baik bateri henpon memang cukup....  aku cukup tak suka, bateri henpon dgn minyak keta tak ada kalau tiba waktu2 kecemasan....

Ok citer balik pasal mak kena heart attack, tak leh lawak2 citer ni sebb ini citer serius... sila baca dlm keadaan serius... Sampai je kat hospital serdang, abah yg drive kan mak, tak lah sampai lagi... tengah aku jalan kaki ke emergency ward, keta abah nak masuk parking.  Abah kata, dia dah drop kan mak kat emergency ward.  Berlari aku ke dalam tu....  cepat2 aku tanya HA yang keluar masuk yellow zone tu nama mak aku.... lepas jumpa mak kat yellow zone, aku tunggu lah mak kat situ.... risau giler aku, tp alhamdulillah mak tak nampak cemas sangat.... HA tu amik darah mak, tak cukup, amik lagi... naik ngeri aku tengok diorg cari urat darah mak.

Tengah2 tunggu mak, aku tengok2 lah apa2 yg berlaku dan sapa2 yg kuar masuk emergency ward tu... adalah sorang pompuan melayu ni about usia aku masuk sebb denggi.  Tapi aku ingat mula2 masuk sebb asma or pregnancy sebb perut pun nampak mcm besar... ok lah... tak kisah lah sebb bukan sedara mara aku....

Lepas diorg bagi mak ubat, tiba2 mak terbangun, mak kata mak sesak nafas.  Doktor datang suh budak yg amik darah mak tu bagi oxigen kat mak.... tp agaknya budak tu leka, dia sibuk lah nak belek2 tabung darah mak.  Mak dah mengah2 ni minta oxigen... budak tu pun pegi lah cari plug (tak tau nak describe) kat katil2 patient lain. Tapi budak tu terhegeh2 sangat lah... sampai aku terpaksa bersuara "dik boleh cepat tak? mak akak dah sesak nafas ni"

Tiba2... patient pompuan yg sebaya aku kt hujung kaki mak terjerit2... "yang.. (laki dia lah...) tolong lah yang, kaki i sakit...tolong lah... i sakit ni, i kena denggi... masuklah drip cepat yang.." terjerit2 lupa diri kat mana berada, suami dia dah naik malu dah, sampai tercakap "boleh tak awak jgn bagi malu saya? bawak mengucap boleh tak?" aku tak salahkan laki dia masa dia ckp mcm tu sebb bini dia tu dah terjerit2 mcm org hilang akal, mcm org takut mati... padahal denggi jek... baru jek masuk lepas mak masuk tp dah terjerit2 suh doktor masukkan drip, siap jerit kat 'yang' dia yg doktor tak tau dia denggi.... terjerit2 sambil mengucap, sambil menyepak2 budak pelatih tu... eeee aku yg dengar dia jerit pun naik berdebar2 dada.... dada berdebar???? abih tu klu aku berdebar2, mak apatah lagi kan?

aku ckp kat mak, "mak jgn dengar ya.. dia tu ikut perasaan sangat tu, takut mati kot.... kesian laki dia malu.." mak aku ckp "tak lah, mak tak apa2" aku suh mak aku zikir banyak2..... tengah org kecoh2 dlm wad tu duk pay attention kat drama sebabak yg menjengkelkan tu, sorang HA lelaki ni lalu lah tengok bacaan heartbeat mak mencanak2 naik.... dia buat muka terperanjat... mata aku pun terus baca kat meter reading.. mak ai 170, 174, 180, naik lagi dan lagi ke 220.... mak aku terus diusung keluar... masa tu aku rasa nak pegi je kat katil pompuan yg menjerit2 mcm org giler tu rasa nak bagi penampar sekali sebb buat kan heartbeat mak aku naik mencanak.... geram tul aku... klu jadi apa2 kat mak aku mmg aku cari dia.... (huuiiii ayat, mcm tak leh terima takdir Alalh jek...geram tul ni..)

Aku sebenarnya tak tau diorg nak bwk mak gi mana, tp bila aku masuk je entrance Zone Kritikal tu, aku dah mula nak nangih.... tp aku tak leh nangih sebb mak tak tau bacaan heartbeat dia, sebb mata mak asik pandang muka aku mcm nak tau what happened?.  Aku buat2 nak acting cool... tp mungkin muka aku merah, airmata aku dah meleleh.... dlm hati aku doalah mak tak apa2... sedihnya.... abah aku kat luar, sebb hanya sorang jek kat yellow zone td... tak leh ramai2.... kesiannya aku tengok mak aku..... terus doktor attend mak aku, pasang wayar ECG semua... doktor suh aku tunggu kat luar... aku keluar ikut pintu Red Zone tu, nampak abah.  Abah heran tengok aku kuar ikut pintu tu, abah tanya, mak macam mana? aku ckp mak kat Zone Kritikal.... abah dah terdiam... dah tak tentu arah, mcm kucing hilang anak... duduk salah, berdiri salah...

Ya Rabbi, tak tau aku nak gambar kan mcm mana perasaan aku masa tu... kalau jadi apa2 kat mak aku, mcm mana? aku dah terketar2 dah... hubby call kata kena hantar Bruce balik hotel baru jumpa aku kat hospital... aku rasa mcm lambat jek dia nak sampai, dahlah aku dgn abah jek kat situ... adik aku sorang pun tak ada yg sampai.... sedih giler aku.... aku pandang abah, abah pandang aku.... tak lama lepas tu, hubby pun sampai... hubby tanya, mak mana, aku ckp kat Red Zone... hubby aku bangun, dan pegi tanya status mak kat Red Zone, pastu dia keluar dia suh aku dgn abah ikut masuk Red Zone...

Jumpa je mak, mak terus senyum.... alhamdulillah.... pastu aku tengok mak nangeh, tanya " naper mak nangeh?" mak tunjuk abah dgn muncung dia... laaaa rupa2nya abah nangeh.... he he he... yelahhh sapa tak sayang bini kan? walau mak dgn abah asik bertekak jek, itulah manisnya....

Hubby aku pegi tanya doktor, apa status mak, warded ke tak ke, doktor kata kena monitor dulu sejam dua lagi.  So aku decided utk balik rumah jap sebb dah pukul 8.30pm dah... mandi2 nanti dtg balik tengok mak.  Abah tunggu mak...

tup tup kul 9 lebih malam... adik aku call, kata mak dah boleh kuar, diorg pegi amik mak.... tak pelah.. sapa2 pun pegi amik, aku pegi jelah sebb masa aku nak kuar rumah tu, aku sempat call adik aku tp dgr mcm masih kat rumah.... aku ckp silap haribulan, kami yg sampai dulu.... tengok2 betul.... abah dah amik ubat semua, kami bawak mak kuar wad.  Tempat duduk lak penuh, maka mak tunggu kat luar ward sambil berdiri.  Keta yg nak amik pun tak nampak bayang... hubby aku amik keta, suh mak masuk sebb kesian mak tunggu sambil berdiri. Terus hantar ke rumah adik.....

Maka, itu lah citer kecemasan di hari Jumaat lepas.... perghhh..... tak tau nak ckp masa kejadian tu berlaku... suspen giler..

Tiada ulasan: