Selasa, 8 Oktober 2013

Adik ku kemalangan

4hb Oktober 2013 adalah hari jadi mak aku..... kebetulan mak memang ada kat rumah ida...  pagi tu hubby hantar muiz ke rumah ida sbb dia malas nak gi sekolah.... lagipun Amer anak ida pun tak sekolah sbb cuti PMR... 

Malam tu tinggal kami bertiga lah, aku hubby dan farah... kami nak makan kat subway kat R&R Sri Kembangan tu.... alah dekat area2 Macy building tu... elok je buka wraper subway nak suap ke mulut, dpt call dr hp suami adik...  dgr suara adik ckp "long, angah eksiden.... kat MEX..." ha???? aku terkejut, aku suh dia repeat apa dia ckp, dia kata "angah eksiden kat MEX, langgar anjing..." terkejut aku.... ini mesti kes teruk.. klu tak teruk suara dia tak lain mcm tu.... aku cepat2 suh anak aku dgn hubby pack balik subway masing2... kesian lak farah baru nak makan... aku dah nak nangis ni, tp tahan jek... aku kan cool.... acting cool lah... tapi dalam hati, hanya Allah je yg tau.... 

Dalam keta, hubby pening nak masuk Mex tp nak menghala ke putrajaya dr R&R sri kembangan tu... punya laju hubby aku bawak keta macam nak gi racing... dipasangnya lampu emergency sepanjang perjalanan... dalam hati aku punya berdoa ni janganlah adik aku teruk.... dia ckp suami dia takleh gerakkan tangan... aduhaii.... 

dah masuk Mex tu problem nya kat KM berapa dia kena?... punya duk kat lane kiri tu nak cari2 diorg... sekali, nampak lampu keta polis... hubby aku press minyak nak bagi cepat sampai... dah sampai hubby aku park keta mcm nak terlanggar penghalang jalan tu... phewww.... sampai2 je terus lari kat adik aku....

Sedihnya tengok adik aku dgn suami dia.... luckily ada couple naik motor sama tolong benti kat situ... dia kata, dia depan adik aku, tup2 pakwe dia tak nampak lampu motor adik aku kat belakang diorg.... diorg patah balik nak cari... tengok2 adik aku dah tergolek... Terima kasih Atiqah sebb  tolong adik akak...

Masa kami sampai terus meluru kat adik, polis yg ada tu tanya "eh eh ni sapa..." adik ckp ini kakak saya...... ater... dah main melulu jek mcm lah polis tu tau kat dahi ada cop "kakak mangsa.." sampai2 je adik aku terus tunjuk box motor dia, semua barang2 dia.. budak atiqah tu yg kutip kan barang2 adik aku... 

Ni ambulans belum sampai lagi ni... punya laju hubby bawak keta lagi laju dr ambulans hehe... polis tu tanya, nak bawak naik keta kami ke tunggu ambulans... kami ckp, biar dia naik ambulans sebb tak pasti suami dia cedera tahap mana... kang, elok2 hidup... aku bawak dlm keta terus pitam.... tak ke naya?.... 

Tengah2 duk sibuk hal adik tiba2 dengar lak anjing menyalak kat bukit tu... aku ckp "ngah anjing tu marah kau kot langgar dia..." hubby ckp, anjing nya mati... ha????? mati??? laaa tergolek dog dah anjing tu..... sia2 je lintas jalan tak pandang kiri kanan.... tu awek dia lah tu yg duk menyalak kat atas bukit tu..... cinta tak kesampai an.....
 

Lepas ambulan gerak... hubby aku pesan, balik rumah adik aku dulu, dan amik dia lak ke hospital... yg aku, terus je gi hospital putrajaya.... hubby aku kena bawak motor adik aku balik (honda 125) ... kalau tinggal, mau esok pagi jumpa anjing jek... motor gone...

sampai hospital, hubby call tanya, dah sampai lum?... laaaaaaa aku lupa.... sib baik adik lelaki aku dah sampai hospital, suh dia yg amik hubby aku...

sampai kat hospital dlm 9 lebih tp sebelum 9.30.. tak ingat lah... punyalah lama aku tunggu dlm kul 12.30pagi then next day baru dia panggil waris suami adik aku... 2 hari nak tunggu??? hehehe..... hubby aku dgn adik aku gi makan jap sbb lama sangat tunggu.... dah lah td baru nak ngap subway tak jadi... haruslah lapar kan....subway pun dah naik lembik dah...

aku dengan abah masuk ER tu, sampai2 je kat katil dia, si remy dah senyum2..... aku tanya, angah mana? sbb aku pandang keliling adik aku tak ada.... dia pun kata, "aku pun tak nampak dia lagi..." ha??? aduhai... aku tanya doktor tu, dia kata, sy tak tau... pastu aku tanya nurse yg lalu tu.... dia kata, ooo kakak yg eksiden motor tu, ada kat situ.. sambil tunjuk kat balik tirai kat katil hujung sekali, hujung kaki si remy.... aku selak tirai katil tu.....

Alahai adik aku... kesiannya.... nak nangis aku tengok darah2 kat kaki dia... giler banyak.... dia kata darah memancut long... habis cadar ER tu.... luka adik aku teruk... yg berlobang pun ada.... mau kena byk jahit ni...
abah aku dah buat muka sememeh dia dah... muka je garang tp hati pink abah aku tu...

(ekceli aku ada foto nya tp adik aku tak bagi aku tunjuk kat sapa2 except family) dan gambar itu hanya aku sorang je yg ada.... hehehe.. (siap kau ngah aku buat bahan blackmail)

Remy tangan pergelangan tangan dia patah kena masukkan besi... tp turn nak masukkan besi ikut public list kat hospital putrajaya lepas raya... diorg offer remy buat kat private wing dan  boleh buat immediately... (emmmmm....) agaknya dia tau adik aku ada maybank insurance coverage... tu dia offer private wing... tp tak cover lak rupanya.... so, decided kuar lah ke panel hospital swasta yg lain...

and this is the moment, hubby aku as usual main peranan sebagai superman.... call etiqa dan semua panel nearby utk tanya itu ini.... isi borang itu ini lah.... as usual itu mmg keje hubby aku bab2 selamatkan orang ni....



dah settel hal keluarkan adik aku dan suami dia.... dah nak kuar baru doktor detect ligamen lutut Remy koyak lak.... so dia  tersangkut lg dlm ER... kami hantar adik aku ke rumah dulu... dlm hujan lebat dlm payah tu adik aku nak jalan masuk ke rumah.... skrg dah kul 3.30 pagi ok....

kami tinggalkan Remy dia dgn adik dia.... so dia bawak balik ke rumah terus....

Kami? aduhaiii... balik rumah kul 4.30 pg terus boom tidur mcm baby nyenyak giler....

5hb October...

Pagi2 kena sampai rumah adik aku nak bawak suami dia gi KPJ kajang lak... tp nengok kat luka adik yg aku berjahit tu bleeding teruk sgt, hubby aku suh adik aku ikut gi cuci kat KPJ.... sampai2 je kat KPJ dua2 kena naik wheelchair....

Turn jumpa doktor,  doktor kata, dua2 kena warded sbb nak cuci luka dan nak operate pergelangan suami dia...

serius... mmg ropa OKU sungguh hahaha.....

alahai mempelai ni.... sweet lak aku tengok....

imagine lah seekor anjing boleh buatkan adik aku dan suami dia jadi mcm ni.... tu yg doktor tu tanya... "ini langgar anjing ke langgar rimau..." hehehe

naper dia gelak?... sbb diorang ni kena buli kena amik gambar mcm2 poss... mentang2 lah diorg atas wheelchair tak berdaya nak buat apa... kitorang amik gambar dia..... hehehhe....

mula2 dapat bilik asing2.... kesian diorg.... pastu nak petang sikit baru dpt sebilik.... luka adik aku tu, sebenarnya adalah serius dr yg dilihat... walau hosp putrajaya dah jahit tp doktor KPJ kena cuci semula sbb ada batu, rumput dan pasir2 dalam luka yg dah berjahit tu.... what the spoil....... giler kan?.. imagine ek kalau kami tak usung adik da sekali pegi.... mau dia merana tanggung sakit infection kat luka dia.... dan tempurung lutut dia yg bleeding tu pun, rupa2nya ada darah beku... maka kena lah sedut darah beku tu kuar.....

eee kalau nengok kaki adik aku tu, mmg ngeri weh....

anyway.... aku kagum dgn orang yang baik2 mcm adik aku.... pelawat dr hari sabtu sampai mlm td tak henti2 datang.... aku rasa mcm hari raya lak bilik wad diorg.... non stop.... 11 malam je baru aman.....

Korang... sapa2 yg bawak motor... hati2 yea..... please.... bateri hp sentiasalah dlm keadaan full of half bar... sebab bila malang seperti ini sgt2 diperlukan utk dapatkan bantuan...

and Celcom.... korang memang hampeh... servis mcm apa tah... adik aku kata dia call aku byk kali asik voice mail jek nak minta tolong.... sib baik adik aku survive... klu tak, aku saman kau....




Tiada ulasan: