Khamis, 31 Oktober 2013

Tak menjadi lak rambutan ku

Pokok rambutan sebatang yg aku tanam di depan rumah tu.... berbuah yg dah kesekian kali... tapi hasil nya tak penah aku dpt menikmati dalam erti kata, masak ranum.... asik lah nak kena berebut dengan sang rajuna tapa.... 

Kali ni memang banyak sungguh buah rambutan ku... tetapi sangat lah malangnya bila satu hari, hubby pegi bakar sampah ranting2 pokok kat sebelah pokok rambutan aku tu.... sekali dah gelap2 lah pulak buah rambutan tu.... aku tak pasti, adakah disebabkan upacara membakar tu yg buatkan buah2 aka putik2 rambutan tu jadi hitam or memang dia dah sakit tp sebab tuan yg punya pokok ni ilmu kepokokan memang cetek.... maka kami tak tau hehehe.... ke sebab semut tu???

mula2 kami ingat dia memang hitam dek kebakaran tu... tapi lama2 dia jadi banyak lak.... tak ada hati sungguh aku nak balut2 buah tu.... macam terbantut je dia nak membesar..... 


nampak tak hitam2 tu?... tak selera sungguh kan?.... maka bermula lah sikap menghindari buah ini.... sedih sebab buah punya lebat tp sakit..... hu hu.... dalam sakit2 tu ada gak aku nampak sebijik dua yg membesar hijau.... 

dannnnn... ada gak aku nampak kesan makan sang rajuna tapa tu kat buah2 ni..... sempat gak dia ghairah nengok buah2 sakit ni.... 


nampak?? tu kesan dia makan lah tu.... 

semalam aku nampak 2 ekor beruk ni pegi belasah buah rambutan jiran sebelah kami... bila kami acah2 dia dr dlm pagar dia buat dek je... bila kami buka pagar, dia sempat amik setangkai bawak lari.... cisss..... 

tak tau lah apa nasib buah rambutan ni... sempat ke aku makan, or tak sempat.... 

memang bukan rezeki kami sungguh setiap kali dia berbuah... 



Tiada ulasan: