Selasa, 1 Oktober 2013

Aku dan Rose

Aku ni sebenarnya suka bertanam tanam bunga..... tp aku sgt tidak ada masa lah utk membelai-belai, membaja-baja.... membelek2 pokok dan bunga.... orkid kat belakang rumah yg sekandang besarnya pun aku dont bother pun nak gi tengok.... 

Maka kenalah dgn ayat mula2 tu "suka bertanam bunga".... word "sebenarnya" tu hanya bayangan kata2 je lah...

Setelah hubby buat renovation rumah dan  reduplah sudah porch utk keta aku tu... aku pun plan lah nak tanam2 bunga hijau nak hijaukan porch yg nampak kosong jek.... haishhh... tk lawa lah bila  balik tak disambut dgn kaler hijo..... 

so, slowly aku bagi bela lah bunga keladi aku tu yg spesis hidup segan mati tak mau mau gak.... 

One day, aku pegi kompleks pkns bangi tu, aku teruja sungguh dgn banyak nya rose yg dijual kat entrance pkns tu.... mula2 tengok jek.. pastu ajak hubby beli ... hubby kata, beli yang anak jgn terus yg besar, sbb baru lah feel tanam pokok.... so aku beli lah 2 anak kaler merah dan jingga... yg kaler pink aku beli kat nursery tempat lain....

a week after tu which 2 minggu lepas... mak mentua datang bertandang.... diambik nya species orkid dia yg cantik kat bawah belakang rumah tu dan dia suh aku jaga.... dia pecah2kan dan tanam semula... adehhh.... mak niii... dah tau dah menantu sulong mak ni bukan minat dgn orkid.... lagi mau suruh.... tp sbb kesian kan mak kata sayang kat orkid tu nanti pupus lak... 

Aku amik kesempatan alihkan rose tu ke pasu besar.... mak mentua aku klu bab tanam2 dan bab orkid... u dont challenge ok... semua nama orkid dia tau... sgt terer.... semua bunga yang mak mentua tanam confirm bugar2.... 

Dan.... taraaaa.....


Rose aku dah naik cantik tapi yg belah kanan tu, masa mula2 alihkan ke pasu dia dah nak mati.... sbb aku tak letak kat tempat panas.... bila aku alihkan ke tempat panas barulah semua (mcm byk...) rose aku tu naik segar bugar.... aku suka ok.... yg kecik tu tunas pun banyak.... 

maka..... aku decided lah, aku nak cuba tanam pokok bunga rose.... 

aku tunjuk kat adik aku, ida... (huh dia lagilah tak tau apa itu bercucuk bertanam...) pokok rose aku.... 

Sambil tu aku buat ayat "Ngah, aku rasa, aku ni sesuai tanam rose berduri jek... sebab aku garang maka pokok berduri je yg layak dengan aku..."

logik tak? hehehe...

So, doakanlah aku serasi dgn rose ni ek.....



1 ulasan:

Unknown berkata...

pergh! dah naik dah.. tak sabar nak tengok hasilnya nanti :)