Khamis, 27 Oktober 2011

Abah aku collapse! Hi blood pressure..

10.30 pm 19 October, 2011 mak call, nangis2 bgtau abah aku jatuh kat dapur rumah..... aku terkejut lah.... naper boleh jatuh.... rupa2nya abah pitam dan blank i guess.... mak kata darah byk keluar dr mulut abah. daging bibir abah dah terjuntai.... darah kt karpet, kat tuala dah byk sgt.... mak dah panik.... mak kata abah tak mo gi klinik.... abah ckp dia sakit sikit jek... malah abah ckp kat aku, dia tak jatuh..... suspens tak?.... mau tak suspens... aku yg dengar pun nak berenti rasa degup jantung.... mak terpaksa call aku suh tolong pujuk abah..... aku pun ckp lah dgn abah, nasihat kan abah suh pegi klinik kesihatan berhampiran utk rawatan awal..... suh mak minta tolong jiran2 dekat utk bawakkan abah gi klinik....

selama hari ni, aku selalu dpt call dari abah aje mengatakan mak aku kena heart attack... tp kali ni bila mak aku call aku kata abah collapse.... aku panik.... 

aku tunggu je mak aku buat laporan terkini kat aku... mak kata, abah aku tengah minum cicah biskut tiger kat dapur balik dr surau.... tiba2 mak dengar bunyi berdebuk jatuh kat dapur... mak gi kat dapur tengok abah aku dah terbaring tersembam muka kat karpet dapur (bukan karpet tebal, kapet dah hilang bulu jek...) mak angkat abah mak terperanjat tengok darah penuh kat muka abah.... 

Dlm pukul 12 malam, mak kata abah kena gi hosp segamat sebb pressure darah abah terlalu tinggi dan bibir perlu di jahit. Terima kasih kat pakcik zainal dgn makcik nab kat belakang rumah aku yg bawakkan abah ke klinik kesihatan gemas dan seterus nya ke hosp segamat.... 

dah habis semua tu, abah dpt lah 3 jahitan dlm bibir atas dan 2 jahitan di bibir bawah... 

esok nya aku gi keje mcm biasa... pagi2 masih call abah lagi.... tapi, hati sangat tak tenang... nak bawak abah ke sini, dia tak mo.... tp nak tunggu sampai hari jumaat nak balik tengok rasa mcm derhaka jek.... tup2 hubby call ajak aku balik amik abah sebb risaukan mak katanya.... abah dah tentu lah sakit, nanti mak kena heart attack, sapa lak nak tolong?.... logik gak mr hubby ni.... sooo pandai..... so, hubby kata "call mak suh dia packing baju nanti lps dia habis meeting, dia amik mak..." alhamdulillah, sebb Allah kurniakan aku suami yg sgt baik hati  budinya..... 

Abah aku? beria2 tak mo ke rumah aku, konon kuat gagah.... maka aku amik half day Kamis tu dah ikut hubby gi amik mak abah...... 
sampai je kat rumah tengok abah.... Ya rabbi.....terkejut aku tengok muka dia bengkak sebelah, dgn pipi melecet bergeser kat karpet tu, hidung lebam, muka bengkak, bibir jgn ckp lah... bengkak dah macam org salah suntik botox lak... (gambar ada, tp abah aku tak bagi aku expose..... kira abah aku mcm tau je aku ni nak buh dlm blog... he he ) 

Lillahi Taala... aku sedih giler..... sedih sgt.... rasa sedih sebb malam tu tak ada waktu abah jatuh.... sedih, kalau2 apa2 jd kat abah malam tu.... sedih sebb aku baru realise selama hari ni aku sendiri taktau or senang citer aku lupa yg abah aku ada darah tinggi..... aku bawak abah aku gi Hosp An Nur kat sini nak minta pain killer sebb dah abis, nak minta ubat luka semua.... doktor faizal kata, abah klu tak makan ubat lagi, boleh jadi stroke.... abah were lucky sebb tak jatuh ke belakang, klu tak, entah boleh jadi apa..... syukur sangat, abah masih sihat... 

Masuk hari ni, dah 8 hari abah kat rumah aku... Alhamdullillah abah dah getting better, luka pun dah kering, dah boleh makan nasi.. dah minum teh tarik (penting tu...)..... kalau tak, kalau korang tengok abah aku makan hari2 pertama dia kena tu, tak sanggup... sapa2 yg teman abah makan boleh terbenti makan dek sedihnya tengok abah seksa nak makan... kami pun rasa  tak mo sambung makan sebb kesian kat abah....

Sesal aku sebb tak amik kisah sakit abah, walhal abah penah herot mulut sekejap dek hi blood pressure... masih lagi aku lupa.... mungkin kami asik risau kan mak jek..... emmmmm..... 

Kepada sesiapa yg masih ada abah, ada mak..... bawak2 lah alert dan peka dgn kesihatan org tua kita.... 

Abah, along sayang abahhh...... ...






Tiada ulasan: