Jumaat, 7 Oktober 2011

Sedih....!


yg sorang bersyukur, yg sorang menangis
Tiba2 aku rasa sedih tengok gambar pendatang Myanmar yg menangis dan berdoa kat The Star hari ini.... sumpah... sedih sangat... selalu sgt dah baca/tengok kisah pendatang izin ni kena tangkap kat suratkabar kita tp yg ini betul2 menarik perhatian ku..... kenapa? sebb aku tengok betapa bersyukurnya diorg tu kerana masih hidup walaupun dah berada di lautan selama 10 hari dan tidak mendapat proper makanan mungkin lebih dr 3 or 5 hari according to the article lah..... entahlah..... kenapa hati aku tersentuh pulak tengok gambar dan baca citer diorg ni..... betapa manusia sanggup buat apa saja untuk hidup.... ada yg sanggup menggadai nyawa bertarung nyawa terapung di lautan selama 10 hari utk dptkan sesuap nasi dan utk mengubah cara hidup mereka, dan ada yg menggadaikan nyawa org lain utk jadi senang ..... tekong diorg ni lah..... 


Ok aku translate sikit apa yg aku dapat dr petikan ini yea... 

" kumpulan terdiri mungkin 115 org terpaksa berenang ke pantai yg jaraknya 500 mtr dgn berpaut pada apa sj yg ada pada pukul 3am (betapa kesusahan menjadikan mereka kuat, setelah tidak mendapat bekalan makanan hanya semangat saja yg membuatkan mereka sampai ke daratan)
Mereke terlalu lemah hinggakan utk membuka plastik roti pun tak mampu (can u imagine that?...)
Kebanyakan mereka menangis di balai polis bila nasi diedarkan kepada mereka akibat terlalu lapar. 
Ada diantaranya tinggal di Kem refugee di Bangladesh sebelum membayar 10,000 Bangaladeshi Taka (RM405) utk membawa mereka masuk ke Msia. Hidup di kem terlalu teruk hingga memaksa mereka masuk ke Msia."

tengok... .betapa hidup memaksa mereka utk membuat apa saja even menggadaikan diri di kpd org yg jahat tuk mendapatkan hidup yg sempurna....

Kita kena tengok kepada diri kita balik, adakah kita mampu tuk menjadi mereka yg dan sanggup bersusah payah utk meneruskan hidup?..... 

maka bersyukurlah kita dgn apa yg kita ada..... janganlah kita mengeluh, mempersoalkan itu ini dengan hidup yg kita ada.... kita masih lagi mampu menyuap nasi cukup 3x sehari (huiii banyak nyaaa...).... mampu utk meneguk air berkaler kaler lagi setiap hari...... 

aku juga menasihati diri aku dalam hal ini..... 
Syukur... Alhamdulillah.....




Tiada ulasan: