Rabu, 16 Mac 2011

Hikayat Merong Mahawangsa... best!!!

 
Sabtu lepas 12 Mac, gi tengok citer epik pertama Malaysia, Hikayat Merong Mahawangsa.... keluaran KRU production.... citer ni dikabarkan bagus... meletup2 lagi.... tp sebb dia citer epik kan maka hubby aku teramat teringin nak tengok.  Sebenarnya aku pun musykil bila hubby ajak tengok citer ni, sebb dia jarang nak ajak tengok citer melayu lak tu.... dia kata, macam best jek, macam citer Troy.... perghhh..... ok lah.. since dia pun berminat, aku pun belilah tiket online. Nak buat booking tak leh, GSC tutup online booking nak suh beli online lah tu.... mentang2 dah nampak ke boxoffice san nya tak kasi book lah ek..... 

Aku, hubby, anak2, desi dengan Hidayah pegilah menonton di Alamanda.  Dah agak dah, tiket mesti sold out... giler selling fast citer tu, luckily aku dah beli online maka dapat lah seat yg cantik kat atas tu.... 

Well.... sebelum pegi nonton, hubby dah cuak, dia kata kawan dia dah post kat FB yg citer tu seram komedi.... mak ai... teruk sangat ke? dia rate semua nya 1/5.... dr teknik, jalan citer, pelakon semua dia rate teruk... bila hubby tunjuk kat aku, aku malas nak amik pot sebb mungkin kawan hubby bukan jenis tengok citer macam tu, or mungkin kawan dia memang tak suka citer melayu.... tapi naper dia jadi antara yg pertama gi nonton ek?.... Emmm tak kisahlah, sebb masing2 punya pendapat kan.... 
Citer HMM ni, ada OST sendiri yakni, Sedetik Lebih, nyanyian Anuar Zain.... (anuar zain lagi dlm blog aku ni...) lagu dia mak datuk.... syahdu giler babeng feeling dia... (sila refer to entree lama aku pasal lagu ni...).  Lagu ni kira buat kan anuar zain yg sekarang sudah suam2 kuku menjadi femes amos lah.... giler melatop latop lagu ni kat mana2 pun boleh dengar lah... kat PC kat opis... kat radio kat dlm keta, kat tivi promotion HMM... panjang kata.... mmg kat mana2 je org dengar lagu ni... siap buat ucapan selamat 'aku cinta kamu' kat radio lah lagu ni..... he he he....

Citer ni macam mana? Pada pendapat aku, nak masuk panggung tengok citer ni sila dengan minda yang kosong.  Toksah duk ingat2 citer Troy ke Braveheart ke bagai.... jangan nak banding2 citer ni dengan citer2 mat saleh yg sah2 pun penipu gak.... tapi yg penipu tulah yg kita duk nak ulang alik ke panggung... (aku samalah tu...)

Pujian gak kat semua pelakon citer ni... dari yang melayu, ke mat salleh nya, ke pelakon cina nya, yg separuh melayu pun best.... stephen rahman very the masculine nya...... ke pelakon veterannya..... semua nya memang bagus.... Ummie Nazeera yg aku tak suka tu pun aku jadi suka lak... sebb plain sungguh muka dia kemelayuan dalam citer ni..... tapi watak Kemawas dalam citer ni menjadik sungguh kejahatannya.... Jahat seluruh alam kiranya.... bagus lah dia berlakon....
sweet kan Embok ni...
So, tunggu apa lagi?... pegilah nonton citer HMM ini..... sungguh tak tipu... memang best.... dengar nya dah dpt kutipan 5 juta setakat seminggu tayangan.... cayalahhhh.....

Tapi, nak bagitau siang2 lah yea... citer ni 80% cakap omputih.... but dont worry, ada sarikata nya.... 




Tiada ulasan: