Isnin, 7 Mac 2011

Kuih Apam Mekar

Kejadian berlaku pada 4 Mac, 2011.... 

Tengahari rehat jumaat tu, entah macam mana idea nak buat kuih datang, so beli lah bahan2 kuih kat Giant warta tu utk buat malam hari.... kuih ni resipi dr kawan sekolah vokay seremban aku dulu, Puan Dila.... dia sekrg ni dah terer bangat dah buat cookies, coklat dan kek2 ni... Takat kuih apam mekar yg mcm aku buat ni, kira kacang rebus jek kat dia.... lelap sebelah mata, silap2 kalau dia rabun teruk pun confirm dia boleh buat punya.... Tak payah beria2 timbang mcm aku, dia main campak2 je gamak eh.... ha ha ha....

So, malam tu, di temani mak aku (sifu kuih tradisional ni... takuttt....) aku start buat dengan desi... ramuan dan cara buat sonang sangat2 lah... kira nya selepas 56x cubaan, aku pun pasti menjadi seperti dila buat dalam keadaan rabun teruk, tak yah tengok2..... kan ????... 
bahan2 nya.... (baca sendiri lah ek..)
Ovalette (seumur hidup tak penah beli..) muahaaa
acuan kuih apam turunan dari mak aku...
Site Office ..
Tetapi kan.. kukusan pertama aku tak menjadi lah sebb periuk kukus aku tu mudah dimasuki wap which is not good utk buat kuih2 stim ni..... tutup dengan kertas sokabar, tp selai jek aku letak, maka air wap tu tetap gak menitik dlm kuih aku... udah bantat lak kuih ku.... uhhhh tak menarik... tak menarik.... 

buat kali kedua, kami buh penuh sikit adunan ke dalam acuan, so that bila dia masak, dia akan terbelah kat tengah tu, maka mekar lah ia..... tu nama Apam Mekar..... 
belum masak lawa kan????
dah masak pun lawa gak... maka agak jadi lah 80%.. tak sama gak mcm yg biasa aku beli kat warta tu.... tapi sedap lah....
Maka, cubaan pertama apa2 perkara pun tak semesti nya perfect kan?... maka kena cuba lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi.... Usaha tangga kejayaan...... 


Tiada ulasan: