Isnin, 14 Mac 2011

Maid baru aku... Mira

Alhamdulillah semalam maid aku yg bakal menggantikan desi tiba dgn Air Asia.  Nak dapatkan maid la ni agak susah gak...mcm2 cerita suka duka kawan2 psl nak amik maid ni...  walau proses aku tuk amik dia laju tp sebenarnya, lain yg aku pilih, lain yg sampai kat aku.... Aku pilih si kakak yg takada pengalaman keje tp yg dapat, si adik.  Sebab si kakak ada masalah pasport utk pertama kali apply.  Maka, aku yg nak cepat sebelum berangkat ke Orlando, terima jelah si adik yg memang pasport nya masih valid.  

Maka tepat kul 11 pagi penerbangan yg tiba jam 9.48 pagi dr Medan, dia pun muncul.... aku ni sebenarnya ketar dan susah hati.... once agen dr Medan tu confirm kan tiket maka perasaan aku bercampur baur.  

1)  Adakah dia boleh buat keje ikut rentak dan kehendak aku.... 
2)  Adakah dia boleh berbuat baik dan ajar anak aku mcm mana desi ajar ikut acuan aku?
3)  Adakah dia boleh bergaul baik dgn aku dan family2 ku?
4)  Adakah niat dia datang utk bekerja dgn ikhlas atau untuk semata2 keluar dr kampung dia di Pariaman, Padang?

Adakah dia orangnya boleh dipercayai?  Penting tu.... kalau dah jenis suka menyelongkar, bahaya gak kat perahu perahu kecil.... tsunami aku nanti....tapi aku berdoa moga dia walau pun tak pandai dan tangkas, tapi jujur dah ikhlas... 

Yang sangat kelakar nya, si Desi sudah mula tunjukkan rasa jelesi dia dgn kehadiran mira tu... mana tak nya, lagi dekat tarikh nak tiba, lagi dia merepek nak buli budak tu lah... risau kan macam2.... yang paling aku terharu, dia risau kalau maid baru tu tak boleh nak didik dan uruskan anak2 aku macam mana dia uruskan anak2 aku... Desi ni walaupun hanya pembantu rumah, tapi dia tetap tegur dan didik anak aku ikut landasan yg betul.... kalau tanpa bantuan desi, mungkin anak aku pun tak ada time management or pengurusan diri yang  tak betul... contoh, dia kalau waktu balik sekolah tengahari masa kritikal utk bersiap untuk ke sekolah petang, dia tutup semua tivi tak bagi anak aku leka... siap sorokkan remote lagi... ha ha ha... 

Masa aku nak kuar rumah ke LCCT, dia kat belakang aku boleh mengeluh tu... aku tanya naper? dia kata "tak ada apa...." padahal aku tau, dia dah rasa terancam... nasib lah desi ooii... kamu yg menyebabkan kecelaruan hidup aku sama... kamu yg nak balik, tapi kamu lak yang jeles..... 

Alah.. aku pun risau gak, sebb dah senang banyak dgn kepantasan dan kecekapan desi, bila dia dah nak balik, baru padan muka aku... baru tau rumah tu besar ke kecik ke nak diuruskan ek.... haaaaaaaa amik kau..... 
Hari ni, 1st day mira tu bertugas... 1st impression aku dah kacau... dia bangun lambat, dengan desi sekali.. what happen? desi kata, dia saja bangun lambat sebb nak tengok si mira tu bangun ke tak.... Tapi si mira tu pun tunggu dia, kesudah nya, dua2 bangun kul 7.... amboi amboi...si desi dgn muka tak puas hati jek pagi tadi.... 

Hubby aku cakap, kita bukan setakat kena ajar mira tu, tapi kena educate kan dia sekali... kena sabar lah sebb budak ni.... alahaiiii... femininnya.... semua pakaian dia skirt labuh... imagine ek, buat keje rumah pakai skirt labuh.... macam si desi, asik bersuar jeans jek.... tu yg hubby aku panggil si desi pagi tadi bagi briefing kat bawah garage belakang rumah sebelum pegi keje.  Hubby suh desi suh bersabar dan terima je kekurangan budak tu... jangan anggap semua orang setangkas dia.... ayat yg tak best "kalau kamu suruh kakak kamu pun, tak tentu kakak kamu boleh buat setangkas kamu..." cewahhhhhh..... pandang rendah nampak???? heeee....bluekkkk...

Dan ayat yang paling desi tak boleh lupa dari hubby... "dia tu nampak perempuan, sebab pakai skirt, kamu tu kurang perempuan, sebb tu lah dia tu lambat... " muaahhaaaaaaaa aku gelak dah ni... padan muka kau desi, kurang perempuan...  "kamu kat kampung dulu berbendang, dia kat kampung duk rumah...." muahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... si desi kata, tak leh lupa ayat bapak... 

Apa2 pun, kami have no choice, like it or not like it.... face it..... 

Moga2 selepas ini dia akan jadi tangkas dan pakai seluar macam desi..... ha ha ha ha....





Tiada ulasan: